Michelle
    Hej! Jag vill söka till en utbildning som har behörigheten matematik 3c och (Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2 och Kemi 1 kan ersättas av Naturkunskap 2). Jag läste ekonomiprogrammet på gymnasiet och läste för att få full meritpoäng, dvs moderna språk 3 och 4, engelska 7 samt matematik 3b. Vad ger meritpoäng för utbildningen jag vill söka nu? Jag är medveten om att jag måste läsa till antingen matematik 3c eller 4 för att bli behörig samt naturkunskap 2. Är matematik 4 ett bättre alternativ då jag kan få meritpoäng för den kursen? Får jag meritpoäng för engelska 7 samt för moderna språk 3 och 4?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,
    du borde få 1.0 i merit för eng 7 och 1.5 för moderna språk 3 och 4 och med det uppnår max.

    Och fler meritpoäng än max kan man inte få.
    Varför det kan vara bra att läsa matte 4 i alla fall? Jo, för att du får mer kunskap inom matte och för att (i fall du får högre betyg i matte 4 än ditt nuvarande "snitt") betyg i matte kan räknas in och höja ditt jämförelsetal (men det är endast om betyget i matte 4 blir Högre än ditt nuvarande jämförelsetal).
    Vidare gäller också att komvux kan vägra ta in dig på matte 3c (pga du redan har en "motsvarande kurs" - matte 3b). Men om komvux i din kommun tar in dig på matte 3c, kan det vara fördelaktigt att läsa just matte 3c och inte matte 4 (detta för att det är lättare att få högre betyg på lägre nivå).

    Sammanfattning:
    du har redan nu max i merit. Fler meritpoäng kan du inte få.
    Ang. matte-kurser; försök komma in på matte 3c och försök få så högt betyg du kan i den kursen. Om du inte får plats på matte 3c, sök läsa matte 4 och försök få så högt betyg i den kursen som möjligt.

    vänligen
    ANNA

    Hi igen,
    vi fick nu svar från Avdelningen för antagning och studentstöd, var god läs nedan:

    "Hej,
    Eftersom matematiken krävs för behörighet måste det alltså räkans med och då kommer det att byta ut den andra matematikkursen.

    Vänliga hälsningar
    Antagningshandläggare".

    Och jag tolkar det svaret på det sättet att betyget i matte 3c kommer räknas in i stället för betyget i matte 3b.

    • : Tack Anna för bra svar! Mycket hjälpsamt :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • : Hej igen! En fråga till angående ämnet; nu läser jag matte 3c och naturkunskap på komvux. Kommer matte 3c ersätta matte 3b, dvs betyget jag får i matte 3c räknas in i mitt betyg men inte mitt förgående betyg i matte 3b? Naturkunskap 2 har jag förstått räknas in i betyget.
    • Anna : Vi ställer frågan till en Betygsexpert. Det är en ovanlig situation. Gör ditt bästa och försök få så höga betyg i alla kurser du läser. Hur beräkningen kommer ske, kan inte du eller vi påverka. Det du kan göra är att kämpa för så bra kunskaper och så högt betyg som du bara kan. Vi återkommer när vi får svar från betygsexpert.
    • Anna : Var god se mitt Utökade svar ovan: betyget i matte 3c kommer räknas in i stället för betyget i matte 3b.
    • : Tusen tack för svar & hjälpsamheten!
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer