Camilla

    Vad ger mest poäng? Betyg E i matte 5 eller betyg C i kurs som ej ger merit?

    • Peter : Enligt vad jag vet, ger godkänt betyg i en kurs som ger meritpoäng högre ökning av meritvärde, än A betyg i en annan (lika stor) kurs. Dock kan skillnaden vara liten, i vissa fall, men det blir ändå en ökning/höjning.
    • SYV-besökare : Ja, det stämmer: om man får meritpoäng för en kurs, då är det fördelaktigt även med E-betyg (även om man, för övrigt har alla A-betyg i andra kurser).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    om du kommer söka till utbildning på högskolenivå som för särskild behörighet kräver matematik 4, då ger matematik 5 en hel meritpoäng (annars ger den kursen endast en halv meritpoäng).

    Höjning blir det även om du får E betyg i matte 5 och även om den kursen ger dig endast + 0.5 i merit men frågan är Hur stor blir höjningen.
    Exempel:
    Vi säger att du har C-betyg i alla kurser (jämförelsetal blir då 15.0).
    Situation nr.1 - du får E betyg i matte 5 och det ger just för dig endast + 0.5 i merit (om du söker utbildningar som kräver endast matte 3 för särskild behörighet, ex. fastighetsmäklarprogrammet eller civilekonomprogrammet). Då sänks ditt jämförelsetal med ca 0.2 till 14.8 men 0.5 läggs på /plussas på/ som merit och Meritvärde blir 15.3.
    Situation nr. 2 - du får C betyg i en annan 100poängs-kurs - då står ditt jämförelsetal kvar på 15.0 och du får "noll" meritpoäng. Så meritvärde blir 15.0.

    Grundprincipen är att godkända betyg i meritpoängsgivande kurser ger höjning, även om den kan ibland bli liten (exempelvis + 0.1).

    Hänvisning: om meritpoäng för dig med Examensbevis, var god se info på Gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Du skriver Situation nr.1 - du får E betyg i matte 5 och det ger just för dig endast + 0.5 i merit (om du söker utbildningar som kräver endast matte 3 för särskild behörighet, ex. fastighetsmäklarprogrammet eller civilekonomprogrammet). Då sänks ditt jämförelsetal med ca 0.2 till 14.8 men 0.5 läggs på /plussas på/ som merit och Meritvärde blir 15.3.
    • : Om behörighetskravet är matematik 2 så ger matematik 3, 4 och 5 vardera en halv meritpoäng. Om behörighetskravet är matematik 3 så ger matematik 4 en halv meritpoäng och matematik 5 en meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng). Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng och matematik specialisering en halv meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng).
    • : https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/
    • : Ska det i sitatuin nr1 således inte ge 0,5+1 i meritpoäng? totalt 1,5
    • Julia : Det är Olika regler från år 2014 (Examensbevis) och för dem som tidigare /år 2013 och innan/ fick Slutbetyg. Och inom Slutbetyg är det skillnad om slutbetyget är från år 2010 och senare eller från år 2009 och tidigare... i situation nr.1 /svar ovan/ menas det så här att för en person som har Examensbevis eller läser mot Examensbevis som numera är Standart både på gymnasiet och på komvux - är det "lönt" att läsa mer matte, i stället för ett annat ämne, som inte ger meritpoäng. Det räcker att endast få E betyg i en kurs som ger Meritpoäng och det ger större höjning än en annan kurs med A betyg som inte ger meritpoäng.
    Läs alla kommentarer