Dennis
    Hej!

    Jag är en grabb på 15 år som precis gick ut grundskolan. Jag hade sökt gymnasium och var nästan helt säker på att jag skulle bli antagen till någon av skolorna jag sökte. Det visade sig att jag inte var antagen och jag blev tvungen att göra en sen ansökan. Min senansökan är nu igenom och jag kan se den på gyantagningen, den lägsta reservplatsen jag ligger på är #13 på en skola och de andra ligger jag på ~70-80.

    Jag är nervös inför hösten då jag inte vet vilken skola jag kommer gå på eller om jag ens kommer gå på någon skola, jag har inte heller någon aning om vad jag ska/kan göra om detta och skulle gärna behöva hjälp. Under sista året har jag verkligen ansträngt mig och gjort mitt allra allra bästa i skolan och det lönade sig när jag såg mina slutbetyg. Det vore väldigt tråkigt för mig om jag inte kom in någonstans och det är därför jag skriver här. Är det möjligt att gå till en skola och försöka prata med rektorn om en eventuell plats? Eller kommer jag vara tvungen att vänta tills nästa år för att gå på gymnasium?

    Tack.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Dennis!

    Vad tråkigt att du inte blev antagen till något gymnasieskola.
    Men bra att du ansökt som reserv! Om det skulle vara så att du fortfarande inte är antagen i nästa reservomgång så tycker jag att du ska kontakta din hemkommun. Kommunen har ett s.k aktivitetsansvar för alla ungdomar under 20 år. De kan hjälpa dig med en studieplats! Men var och hur kan jag inte svara på, förmodligen där det finns en ledig plats. Kontakta kommunen så snart du kan så kan du förmodligen få besked där så att du slipper vara orolig :-)

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV