Hej Haya,
    Att skolorna inte svarar kan bero på att de inte har någon ledig plats. Dåligt, givetvis, att de inte vill lägga tid på att svara, tycker jag.
    ***
    Varför vill du byta skola till en annan kommun? Blir det inte för långt att pendla för dig?
    Om hela din familj flyttar, är det en situation.
    Om du vill flytta ensam, på egen hand - är det en helt annan situation och då undrar jag var ska du bo? har du råd att skaffa eget boende?
    Du får gärna berätta mer - detta för att förstå situationen och kunna ge bra råd.
    ***
    Allmänt gäller
    Det är tyvärr inte en rättighet att byta gymnasieskola eller program när man går på gymnaiset: ibland går det och ibland inte.
    Att någon rektor skulle ta in mitt i läsåret är mycket ovanligt. Oftast byter man gymnasial utbildning under sommarlovet - i ditt fall skulle det då bli när du får betyg i åk2 och då kanske det går att komma in i åk3 på en annan skola, om skola då har ledig plats och om de kurser i vilka du har betyg passar in i deras läs-schemat /så att du ska kunna få möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis/.
    De flesta byten av skolorna och programmen sker efter åk1, innan åk2; detta för att då har rektor på en ny gymnasieskola fortfarande möjlighet att fatta beslut om Individuellt anpassat program. Denna möjligheten upphör när eleven har avslutat åk2.

    Undantag
    Om byte av skola måste ske pga någon speciell anledning, exempelvis att eleven är mobbad på sin "gamla skola" eller sociala omständigheter är sådana att det skulle vara mycket bra för eleven att byta skola - då går det oftast via Kurator och/eller via Skolläkare/Skolpsykolog. Om speciella omständigheter talar för att eleven helst bör byta skola, brukar Kurator kontakta utbildningsförvaltningen och handgripligen "ordna studieplats", även om det innebär att "tvinga in" en elev som "extra-elev", även om ingen plats egentligen finns.

    Beroende på anledning till varför du vill byta skola - prata med Kurator på din skola; vänd dig till utbildningsförvaltningen i din kommun och i den kommunen dit du vill byta eller fortsätt kontakta de gymnasieskolorna dit du vill byta. Vi hoppas det löser sig, vi håller tummarna för dig!

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA