Hannah
    Hej!

    Jag går i nian och undrar vad man egentligen gör på inriktningen estetik och media. Är det mest om man gillar foto och film? Vad innebär ämnena digitalt skapande, medieproduktion och medier, samhälle och kommunikation? Vad är det man lär sig inom dessa ämnen?
    Jag undrar också vad man kan jobba inom efter denna inriktning.

    Tack på förhand!
    /Hannah

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,
    angående vad man kan jobba inom efter ES/estetik-och-media - var god se framtid.se/yrke/yrken-efter-es-inriktning-estetik-och-media

    Vilka kurser man läser på ES - var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/programplan/Programplan_ES.pdf och det är Inriktningskurser under den aktuella inriktningen som man läser, samtidigt som elever på andra inriktningar läser "sina" inriktningskurser.

    Inriktningen Estetik-/media på ES ska ge elever kunskap om digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Ljud, bilder och berättande står i centrum; eleverna får möjlighet att reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv och lära sig att analysera mediernas roll förr, nu och i framtiden.

    Brett kunnande inom media
    Den teoretiska undervisning omsätts i praktiska projekt. Tonvikten ligger på idéskapande och utvecklande av den kreativa förmågan. Elever jobbar med foto-, film-, ljud och redigering och får en bred kunskap och mångsidigt kunnande inom media med möjlighet till fördjupning och specialisering.

    Eleverna tränar sig i skisser och skriva texter och att arbeta med sociala medier och lära sig hur medier påverkar samhället.

    Efter ES/estetik-och-media har man en god grund för vidare akademiska studier med konstnärlig kreativitet.