Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba!

    Som man kan se i programplanen för NA ingår det Moderna språk, 100 poäng (dvs en kurs) som obligatorisk kurs i Naturvetenskapsprogrmmet. Du får läsa Modersmål i stället för moderna språk. Eller så kanske du kan läsa Moderna språk (arabiska) - om det finns lärare på skolan som är behörig att undervisa i Arabiska som Moderna språk.

    Annars så finns det möjlighet att läsa Modersmål (arabiska) som t.ex. kurser inom Individuellt val.

    Nytta som du har av ditt modersmål (förutom självaste kunskaper som alltid är bra att ha) är att du kanske får högre betyg i arabiska än i någon annan kurs och du kan "slippa läsa" andra moderna språk och/eller andra kurser inom Individuellt val - utan kan fördjupa dina kunskaper i arabiska och få höga betyg.

    Jag har svarat till dig vad som är tillåtet att göra men jag vet ej om just den skola som du söker till har lärare som är behörig i arabiska (som modersmål eller som moderna språk). Finns det ingen lärare, kan inte undervisning anordnas.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare