Hej Jelena, kika gärna på >>Framtid.se/yrke/teknikinformatör där det berättas om yrket och även om vilka utbildningar som kan leda till det yrket.
    Exempelvis kan man läsa på en yrkeshögskola och det kan fortfarande finnas "restplatser" på Utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör - distansutbildning med bas i Solna;

    ... mot slutet av november kommer en distansutbildning (med bas i Kristianstad, i Skåne) - starta, som är lite längre än ett år; man läser på heltid men på distans. Det kommer finnas några obligatoriska träffar i Kristianstad, men annars kan man befinna sig var som och läsa den utb., som drivs av Folkuniversitetet.

    Men man kan ha även andra typer av utbildningar, ex. på högskolor/universitet eller med endast gymnasial utbildning + relevant arbetslivserfarenhet, skaffa sig de kunskaper och kvalifikationer som arbetsgivare bedömer tillräckliga för att få jobbet. yrket du är intresserad av är ej reglerat; det är alltså upp till arbetsgivaren att bestämma vem som är rätt person för att utföra jobbet.

    Vänligen

    Även andra yrkestitlar/arbetstitlar kan användas - fast man kanske utför liknande arbetsuppgifter som teknikinformatör; de arbetstitlar som förekommer kan t.ex vara
    Teknisk skribent
    Ansvarig för teknisk dokumentation
    Ingenjör inom teknisk dokumentation
    Teknisk administratör
    Teknisk dokumentatör
    Technical Writer/Information engineer
    Teknikinformatör/teknisk illustratör
    Strateg inom teknisk dokumentation
    Product Marketing Engineer
    Teknisk projektkoordinator.