Johan
    Hej,

    Jag har läst att man kommer at upphäva ett slutbetyg ifrån Jan 1 2020. Som jag har förstått det så om man har betyg ifrån det gamla G, VG, MVG systemet så får man ett slutbetyg istället för en gymnasieexamen då dessa gamla betyg inte kan ingå i en gymnasieexamen. Jag tänkte fråga om man måste läs om gamla kurser som man har G, VG, eller MVG i om man inte har slutbetyget utfärdad vid Jan 1 2020? Tack. Mvh,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    följande gäller:
    Slutbetyg är sedan flera år "ute ur bilden" och det är Examensbevis som är standard /även inom komvux/. Men PÅ UNDANTAG, om rektor fattar ett sådant beslut (om man uppfyller vissa villkor) kan man t om 1 juli 2020 få ut ett Slutbetyg från komvux.
    De som har betyg i "gamla kurser" men som t om 1 juli 2020 ej får ut sitt slutbetyg och som vill få dokument om "gymnasiekompetens" blir tvungna att läsa mot Examensbevis. Många gamla kurser får ingå i Examensbevis, men inte alla; kurser som ej finns i Tabellen för Utbyteskomplettering >> får inte ingå i Examensbevis, därför att de ej har "motsvarande nya kurser".

    Det är allt som oftast fördelaktigt för dem som kan få ut ett Slutbetyg - att göra det; detta för att det krävs fler godkända poäng för examensbevis och fler obligatoriska kurser krävs också för att uppnå kraven för examensbevis.
    Hur många av sina "gamla kurser" som man måste "läsa om" beror på - från fall till fall...
    Vänligen
    Julia syv

    • : Jaha, okej, så, så länge som den gamla kursen har en motsvarande ny kurs (till exempel läste jag matematik när det kallades Matematik A, ej 1a,b eller c) så kan man behålla kursen i ens examensbevis och förmodigen skulle jag kunna behålla till exempel Matematik A instället för att behöva läsa up Matematik 1a,b eller c? Tackar. Mvh,
    • Anna : Ja, så ser reglerna ut idag. Vilka förändringar i reglerna som kan ske framöver, vet vi inte. Vi råder att ta ut Slutbetyg innan 1 juli 2020, om man kan - detta för att det är "tuffare" sen att läsa mot examensbevis... bl a för att fler poäng krävs och det är striktare vilka kurser som får ingå. Det kan alltså krävas flera terminers studier på heltid för att uppnå kraven för examensbevis. Formellt sett, spelar det sedan ingen roll, för möjligheter att komma in på högskola - om man har Slutbetyg eller Examensbevis (man får alltså inte fördelar, vad gäller att komma in på högskola, om man har Examensbevis - i stället för ett Slutbetyg).
    • : Jaha, okej, men, hur många poäng krävs för ett slutbetyg? Är inte båda examensbevis samt slutbetyg 2,400 poäng? :S Mvh,
    • Julia : Slutbetyg kräver 2350 betygsatta poäng. Examensbevis - 2400 p.
    Läs alla kommentarer