Fredrik
    Hejsan-svejsan! Jag söker till några skolor som har höga antagningspoäng. Jag vet inte om jag får godkänt i svenska nu på våren. Vad händer om jag inte får godkänt i svenska? Och om jag får godkänt i svenska men ändå inte kommer in, vad händer då?
    Tacksam för ett snabbt svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik!

    Tråkigt att du riskerar att inte få godkänt betyg i svenska nu på våren. Kämpa för att få godkänt betyg. Det är jätteviktigt att få godkända betyg i så många ämnen som möjligt, men speciellt i svenska. Detta pga utan godkänt betyg i svenska från vårterminen i åk9 blir du behörig bara till några av de Introduktionsprogrammen>> (inte till alla - t.ex godkänt betyg i svenska krävs för PRO>>>, programinriktat individuellt val).

    Alla nationella gymnasieprogram kräver bland annat att man har godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9. Om behörighet till gymnasiets olika program kan du läsa på GymnasieGuiden här>>

    Utan godkänt betyg i svenska blir du behörig till Preparand>> och Yrkesintroduktion>>

     Kanske kan du också bli inskriven i Individuellt alternativ>> Antagning till Individuellt alternativ sker ofta via kurator/skolpsykolog/rektor på IM:

    Om vad som finns att göra (olika lösningar) om du vill läsa på gymnasiet men inte får någon plats, har vi samlat information på den här sidan>> och du får gärna läsa där och kan återkomma sedan om någonting är oklart eller om nya frågor dyker upp.

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    L. :)

    Liselotte

    Om omvalsperioden i ditt län pågår än, lägg till några alternativ "för obehöriga" in i ditt gymnasieval - är mitt råd. t.ex kan du söka Preparand eller Yrkesintroduktion på de skolor där du kan tänka dig att läsa. Om du inte söker något alternativ för obehörig, och blir sedan obehörig, då har du inga alternativ i din gymnasieansökan. Ditt antagningsbesked kan då se ut så här, tyvärr:

    1. alternativ nummer ett - obehörig

    2. alternativ nummer två - obehörig

    3. alternativ nummer tre - obehörig

    Men om du nu lägger in några alternativ (om att i fall du inte får godkänt betyg i svenska) - då kan du bli ANTAGEN till preparand eller till yrkesintroduktion på den skola där du vill läsa. Väljer du inga alternativ för obehöriga men sedan ändå vill gå på gymnasiet, blir du erbjuden plats där det finns plats (utan hänsyn till var du själv vill gå).