Loma

    Hej jag var borta under mitt andra år och måste komplettera vid komvux men jag har även blivit erbjuden ett fjärde år. Har fått reda på nu att folk som kompletterar i komvux senare har svårare att komma in då dom placeras i en annan grupp vid antagning. Jag undrar om detta fof gäller om man går komvux kompletterar men sedan även gör högskoleprovet? Blir du sorterad i en annan grupp då eller är de fof i gruppen som har lägre chans? Undrar också om de är så att jag tackar ja till de fjärde året hur blir de om jag exempelvis inte vill sitta i klassrummet och liknande? Har jag rätt till distans isåfall? Och kommer dom uppgifterna jag gjort i vissa ämnen inte räknas längre eller måste jag börja om kurserna från början? Samma med ämnen som jag fått godkänt i 2 året. Behöver jag läsa om de?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tycker du kan gott tacka ja till erbjudande om förlängd studiegång (du kan ju alltid hoppa av senare...). Alla studier på högre nivå än grundskola är, i Sverige, frivilliga. Att få förlängd studiegång på gymnasiet är en stor förmån som få elever får erbjudande om. Gymnasieelever har många fördelar som komvux-studerande saknar. Exempel: gratis skollunch, åkkort/busskort, gratis kurslitteratur, rätt att läsa på heltid, tillgång till skolsköterska och kurator samt klasslärare/mentor.
    På komvux kommer du söka till varje kurs separat (måste hålla reda på när ansökan ska göras till varje kurs) och sedan kan du få svar PLATSBRIST, så du kommer in på någon kurs eller två, men inte så att du kan läsa på heltid och det kan i så fall ta ganska lång tid innan du kan ta ut examensbevis från komvux.

    ang.placering i olika urvalsgrupper när du söker till universitetet, så gäller följande:
    BII, kompletteringsgruppen får färre studieplatser att konkurrera med, och därför är det vanligt att högre betyg krävs för att komma in. Ett examensbevis med minst 2/3 av poängen lästa på komvux är inte en komplettering (men då måste du läsa på komvux i minst två läsår). Om du i komvuxexamen tar in färre än 2/3 av poängen lästa på komvux, då är det en komplettering (och du prövas i BII). Hänvisning: antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval

    Vad gäller högskoleprovet, så konkurrerar man endast med den siffran som HP-resultat är (upp till 2.0) - här spelar det ingen roll på vilket sätt, när och hur man blev behörig till högskola-universitet. Om HP kika gärna på fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Vad gäller betygen du fått, så gäller de betygen tillsvidare. Alltså, satta betyg gäller och kan tas in i olika samlingsdokument, som t.ex examensbevis från gymnasiet eller från komvux; du behöver inte läsa om de kurser i vilka du redan har godkända betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Loma :

      Hej! Tack för svar och funderar starkt över att gå ett fjärde år. Men vill bara vara säker på andra grejer innan. Det du sa om BII, och att du endast blir prövad i den gruppen om du läser 2/3. Eftersom jag endast kommer läsa upp 2an betyder det att jag inte kommer prövas i den gruppen då inte räknas som komplettering? Vad räknas det isåfall som med tanken på att jag kommer va tvungen att få ut examen därifrån? Prövas jag då i den vanliga gruppen? Och bara så att jag förstått rätt på det du sa om högskoleprovet. Visst betyder det att endast konkurrerar med mitt hp poäng och komvux i detta fall hade inte spelat någon roll?

    • Milla : I HP-urvalet konkurrerar alla behöriga sökande som har resultat från högskoleprovet (oavsett på vilket sätt, när och hur de blev behöriga). De sökande som har resultat från högskoleprovet konkurrerar mot varande om de studieplatserna som tilldelas de som grupp och de som har 2.0 på högskoleprovet (högsta möjliga resultat) kommer in först och sedan de som har lite lägre och ännu lite lägre siffra/resultat från högskoleprovet och så länge studieplatserna räcker. ... Vad gäller prövas i BI (direktgruppen) och/eller i BII (kompletteringsgruppen), så om du tar ut examensbevis från gymnasiet och direkt är behörig till din universitetsutbildning, alltså inte behöver komplettera efter det datumet du tog ut examen från gymnasiet (och detta oavsett hur lång tid du läste på gymnasiet), då är du behörig utan komplettering och prövas i BI, direktgruppen (där det brukar vara lättare att komma in, eftersom lägre betyg brukar ge studieplats); om du går ut gymnasiet som obehörig, kan du ändå bli behörig utan kompletteringar men för det måste du läsa på komvux i minst två läsår och i ditt examensbevis från komvux bör ingå minst två tredjedelar komvux-kurser och får ingå max en tredje del kurser från gymnasiet (ett sådant examensbevis är inte en komplettering). Däremot om du läser på komvux kortare tid än två läsår, och med det kommer ha mindre än 1600 poäng kurser lästa på komvux, då kommer examensbeviset från komvux vara "kompletterande", alltså med det examensbeviset kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (ej i BI, direktgruppen). Det brukar vara svårare att komma in i BII. Oavsett om du prövas i BI, BII eller i både BI och BII kan du samtidigt även prövas i HP-urvalet också. Det är många som prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Gör högskoleprovet så många ggr du kan; högsta resultat kommer att gälla.
    • Loma : Om jag läser ett fjärde år men skiter i att fixa matte 2b och fixar den i komvux istället hamnar jag även då i BII?
    • Milla : Om matte 2b är obligatorisk kurs på ditt gymnasieprogram, då måste den kursen ingå i examensbevis från gymnasiet. Den kan ingå med betyget F. Du har i ditt examensbevis från gymnasiet ha upp till 250poäng F-betyg. Matte 2b är en 100p.kurs. Om du med ett sådant examensbevis söker till högskola-universitet och de utbildningar du söker till inte kräver (för särskild behörighet matte 2) då prövas du i BI, direktgruppen. Men om du vill komma på en utbildning som kräver matte 2, behöver du skaffa dig godkänt betyg i matte 2a, 2b eller 2c. Och det blir komplettering så du kommer att prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Läs alla kommentarer