Daniel SYV

    Hej,

    det finns flera olika saker man kan göra. För det första så är det inte omöjligt att eleven kan få jobb även utan examensbevis och jobba fram till pension, utan att ens behöva tänka på att försöka få godkänt i sitt gymnasiearbete /beror lite grand på vad det är för ett yrke och också på vad personen själv vill/.

    En annan möjlighet är att utreda om det finns möjlighet att förlänga undervisning på gymnasiet - så att eleven kan få undervisning även under nästa läsår. Vad Skolverket skriver om det - kan man se på www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/forlangd-undervisning

    Tredje möjlighet/alternativet är att vända sig till Komvux. Det eleven "förlorar" på det är att hen "tappar" betyget i Idrott och hälsa 1, eftersom det är från 1 jan 2017 ej längre möjligt att ta in det betyget in i Examensbevis från komvux. Komvux söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Det är bra att kika på hur ansökningsperioder ligger på komvux just i den "aktuella kommunen", så att man ej missar möjlighet att "läsa" Gymnasiearbete under höstterminen 2017.

    Ännu en möjlighet finns att få Grundläggande behörighet till högskolestudier på en folkhögskola. Detta kan vara ett bra alternativ i fall eleven har som mål att komma in på högskola/universitet. Men om hen i första hand vill få ut Yrkesexamen, är det att förlänga undervisningstid på gymnasiet eller att vända sig till komvux som gäller.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill bara förtydliga - att det för examensbevis från Komvux räcker med 2400 poäng. Därför behöver inte eleven läsa någon extrakurs för att "kompensera" för "förlusten" av Idrotts-betyget. :)

    Tråkigt dock om en elev har högt betyg i Idrott och hälsa 1 och får ej ta in det i sitt examensbevis. Fram till 1 januari 2017 var det möjligt att ta in betyget i idrott och hälsa 1 även i examensbevis från KOMVUX men numera får man inte det. :(

    Bästa hälsningar

    ANNA