Stella
    Hej!
    Jag läser första året på naturvetenskapliga programmet och jag är orolig över mitt betyg i franska 3 då det inte gått så bra för mig på tidigare prov i kursen. Det har med största sannolikhet att göra med att jag hade en väldigt dålig lärare under hela min tid på högstadiet så jag känner att jag kan inte så mycket som jag borde.

    Nu väntar nationella proven och jag är livrädd för att jag ska få ett F i kursen. Vad skulle hända om jag får ett F i kursen? Behöver jag läsa om kursen eller är det bara att gå vidare? Och hur funkar meritpoängen om jag skulle få ett F i kursen?
    • Julia : Förutom skolan, har man läsa språk (och andra ämnen) även på Studieförbund - kika gärna på allmän info på https://www.framtid.se/information/studieforbund och om du vill undersöka det alternativet, sök på nätet på "Studieförbund" i din egen stad.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Jag förstår att du är oroligt och jag beklagar att du upplever att du ej lärde dig till räckligt mycket på grundskolan, vd gäller Moderna språk /franska/.
    Det är en tråkigt situation!
    Om du får F betyg i franska 3, kan du läsa vidare och- konstigt nog- även får läsa franska 4... om du så vill.
    F i en kurs som annars ger meritpoäng, ger inte några meritpoäng. F betyg i en 100poängskurs, som Franska 3 är - sänker också ditt jämförelsetal med 0.4.
    Du har rätt att göra prövning i en kurs, i vilken du fick F-betyg. Tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer.
    Kämpa på! Prata med läraren i franska, förklara att du ej hade så stabila grunder som du borde ha fått - från grundskolan. Givetvis kan inte läraren sätta högre betyg än du har kunskaper för, men läraren kan, förhoppningsvis, ge dig tips på hur du ska jobba med språket (öva) - för att skaffa dig sådana kunskaper som ligger på godkänt nivå.

    Vänliga hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stella,
    reglerna för dig som läser mot Examensbevis - ang. Meritpoäng, finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit. Och det är möjligt att uppnå maximalt antal meritpoäng, som är 2,5, även utan godkända betyg i moderna språk; i så fall - genom Engelska 7 och "högre kurser" i matematik.

    En elev som får F betyg på gymnasiet, har rätt att göra prövning i den kursen som hen fick F i. Om du t.ex får f betyg i franska 3 kanske du kan läsa franska 4 som U-kurs /utökad/... det får bli Rektors beslut. Varför U-kurs? För att i fall du får F betyg även i den, så att det betyget inte skulle påverkar ditt jämförelsetal. Och varför läsa mer franska? Jo, för att ha bättre förutsättning att klara godkänt betyg på Prövningen - senare.

    Du kan med F i franska 3 uppnå kraven och få ut examensbevis från gymnasiet. Dock sänker F betyget ditt jämförelsetal och du får ej några meritpoäng för F-betyg. du vinner jättemycket på att få E betyg i franska 3, detta för att skillnaden i ditt jämförelsetal blir + 0.4 plus du får också + 0.5 som merit; på så sätt blir skillnaden mellan att ha f eller E betyg i franska 3 + eller "minus" 0.9... dvs i stället för 15.0 kan du få 15.9 ... eller i stället för 17.5 kan du få 18.4 som en "siffra" med vilken du konkurrerar om plats på högskoleutbildningar sen.

    Det är mycket olyckligt att du känner att du ej fick tillräckliga kunskaper i moderna språk (franska) på grundskolan. Att ha en "dålig lärare" som du skriver om, är givetvis inte alls bra! Som tur är, finns det dock möjligheter att lära sig språk även utanför skolan.

    Vänligen
    Julia syv