Mattias
    Går nu min sista praktik där min gymnasiearbete ska göras och trivs inte alls eftersom jag valt fel linje. Får jag ta studenten om jag får F i Gymnasiearbetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias,

    med F i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis (även om man har A-betyg i alla andra kurser... tyvärr...). du får med F i gymnasiearbete eller utan betyg i gymnasiearbete endast ett Studiebevis.
    Studiebeviset ger inte behörighet till eftergymnasiala studier. Dock får alla som vill, som gick 3 år på gymnasiet, delta i festligheterna - och om det är det (att springa ut med mössan på) som du kallar för att "ta studenten" - då är svar Ja, du får vara med; du får köpa din studentmössa, delta i champanj-frukosten (som är en tradition på många gymnasieskolor) och vara med på student-balen, åka runt på stan och skrika sig hes, om du så önskar - det får alla göra som gick på gymnasiet i 3 år, även om de ej fick ett enda godkänt betyg.
    Att få examensbevis eller studiebevis - är en annan "femma". Här är det skillnad på att bli behörig till eftergymnasiala studier eller inte.
    Dock är det så att yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Högskola/universitet kan inte ta in obehöriga.
    Du ska med endast studiebeviset från Vård- och omsorgsprogrammet kunna söka jobb och få jobb som undersköterska, om du så önskar... dock om du konkurrerar om jobbet mot några som har Examensbevis, kan hända att du inte får jobbet; arbetsgivare har rätt att prioritera de med "mer passande utbildning" och examensbeviset är mer värt än studiebeviset.