Aysegul

    Hej. Jag går i åk 1 i sambeteende programmet. Just nu ligger jag på ett underkänd betyg på matte 1b. Jag är jätte orolig om hur det ska gå för mig. Jag vill bli psykolog i framtiden och jag är medveten om att matte 1b är obligatorisk ämne och jag vet att jag inte får examen ifall jag inte får godkänt på matte 1b. Hur ska jag lösa det här? Vad kan jag göra för att få examen? Kan man inte läsa matte 1b om k åk 2 istället för att läsa matte 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I särskild behörighet till psykologprogrammet ingår även godkänt betyg i matte 2.
    Matte 2b är också en obligatorisk kurs på SA. Du kan dock ta ut Examensbevis från SA med F i matte 2b men utan godkänt betyg i matte 1 går det inte att ta ut Examensbevis... Prata med din mattelärare- kanske kan hen rekommendera utredning om dyskalkyli... Gör du ditt bästa i matten? Känner du till www.matteboken.se och räknestickorna som drivs av mattecentrum?

    Studie- och yrkesvägledare