David

    Hej, Jag slutar 9an om en dag och nästa vecka börjar jag sommarskola, eftersom jag hade 3 poeng från godkänt på NP matten. Jag har haft godkänt från hela 7an till 9an men NP sänkte mig pga 3 poeng så nu är jag ”tvungen” att gå i sommarskoln för att bli behörig för gymnasiet. Så nu till min fråga... eftersom slutantagningen för gymnasiet blir en dag innan jag slutar skolan vilket kommer att innebära att jag kommer att vänta i augusti månad och få reda på min plats på gymnasiet. Så jag undrar har mina möjligheter för platsen på programmet som jag har valt minskats eftersom jag går in påreservantagning och inte som alla andra i på slutet av månaden då??

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    att en elev går i sommarskola innebär inte per automatik att hen blir behörig till gymnasiets nationella program. Du måste göra ditt bästa i sommarskolan och försöka få så högt betyg i matte du kan, lägst E men helst högre, t.ex D eller C.
    Sedan, om du blir BEHÖRIG (alltså, i ditt fall får lägst E i matte) då har du en chans att komma in på ett nationellt program; om inte - då kan du inte antas till något av de nationella programmen. I så fall är du behörig till IM >> i stället.
    Om IM kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    så här borde det gå till - för att så brukar det gå till:

    Om Du har sökt gymnasiets nationella program innan ansökan stängde så är ansökan i tid.
    Eftersom du är obehörig blir du inte antagen till slutantagningen. <

    Så fort ditt nya betyg (om du får godkänt betyg i matte) registreras i gymnasieantagningssystemet får antagningshandläggare på gymnasieantagningskansliet en arbetsuppgift till sig och då kontrollerar de din ansökan och ser till att du blir reserv inför reservantagningen. Så du konkurrerar med övriga reserver inför reservantagningen och hamnar inte sist i kön.

    Med vänliga hälsningar
    ANNA