Hajir

    Hej, jag kommer att få F i svenska denna terminen (alltså höst) och jag går i nian. Om jag har tillräckligt med poäng till Samhälle Beteende men har f i svenska, blir jag antagen iallafall eller? Alltså menar då mitt preliminära val. För vill bli antagen redan nu. Så min fråga är då, vad händer om jag får F denna terminen i svenska?

    Om jag får F är det pågrund av att jag inte klarat av läsförståelse kraven, annars har jag godkänt på tala (D) och skriva (C).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hajir,

    det är det betyget som kommer att finnas i ditt SLUTBETYG från Grundskolan, i svenska eller svenska som andraspråk är det ett betyg som man får på vårterminen, dvs i slutet av maj, början av juni, som gäller.
    Om du blir eller inte blir antagen i den preliminära antagningen, spelar, faktiskt, ingen roll.
    Men utan godkänt betyg i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk, i Slutbetyget från grundskolan är man tyvärr inte behörig till något nationellt gymnasieprogram. Vilka delar (läsförståelse, skrivförståelse eller andra delar eller delprov, som man blev eller inte blev godkänd på är det ingen som kommer att titta på) utan det är "sammantagen bedömning", helheten - terminsbetyg i ämnet svenska eller SAS som du måste få lägst E i.
    Blir du inte det, kan du tyvärr endast antas till IM, introduktionsprogrammen>>, och inte till ngt. nationellt program.
    Svenska är det viktigaste ämnet, tycker många, eftersom det är Undervisningsspråket - utan att kunna tillräckligt inom svenska, kommer man att ha svårt att följa med i undervisningen i alla andra ämnen också, även i engelska och i moderna språk (detta för man översätter till och från svenska även när man läser andra språk).

    Det som är bra är att det är ännu gott om tid innan vårterminsbetyget ska sättas; så du har tid att försöka få upp ditt betyg. Lycka till!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA