Herman

    Jag studerar min andra termin på en kandidatkurs och känner att jag inte alls kommit rätt och tappat all motivation för att fortsätta. Jag vet att jag inte kommer vilja fortsätta denna utbildningen till hösten och har hittat flera olika utbildningar jag verkligen skulle vilja gå istället, men vet inte riktigt hur jag ska göra just nu.

    Jag har inte mått bra senaste terminen och fått underkänt på de flesta tentor jag skrivit och inte kunnat lösa fler tillfällen för omtentor/uppsamlingstentor. Just nu vet jag inte om det bästa bara är att hoppa av nästa kurs på utbildningen eftersom jag vet att jag antagligen inte kommer kunna klara av den och rädda mig från ännu en underkänd kurs eller gå klart terminen ändå som mina föräldrar insisterar att jag ska göra.

    Jag vill försöka rädda de kurser jag blivit underkänd på för att kunna ta studiemedel igen nästa termin eftersom jag nu hittat en utbildning som verkligen är något jag vill göra, inte bara något som känns som ett säkert kort för framtiden. Just nu är jag orolig och vet inte hur jag ska gå tillväga eller hur denna situationen kommer utspela. Som det ser ut just nu kommer jag inte få godkänt på tillräckligt många kurser för att kunna ta nytt studiemedel på en ny utbildning nästa läsår. Borde jag avregistrera nästa kurs om jag antagligen inte kommer klara den och hoppa av eller försöka göra klart terminen oavsett?

    Tack på förhand, Herman

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Mycket svårt att ge råd i den situationen som du befinner dig i. CSN är tuffa i sina bedömningar och beviljar sällan undantag... Se om du kan få läkar- eller psykologutlåtande om orsaker till situationen (du skriver att du ej mår bra), kanske hjälper det dig i kontakt med CSN. Det där med ”avreg” från kursen, menar du att du gör Avbrott i studier och slutar nu ta studiemedel? Och om du fram till hösten kan klara dig utan studiemedel så kanske du kan läsa höstterminen också utan studiemedel och under HT tjänar in de godkända poängen som CSN kommer kräva av dig? Och du får då förhoppningsvis Studiemedel till våren nästa år!

    Är du säker på att komma in på utbildningen till hösten?
    Kan du tänka dig jobba ett tag och spara pengar för att kunna klara dig utan studiemedel i t.ex ett läsår?

    Studie- och yrkesvägledare