AnnaMaja
    Hej!

    Jag läser en kurs på heltid på Malmö Högskola som är 30 hp. Den är indelad i 4 delkurser varav jag har klarat 3. På grund av psykisk ohälsa vet jag inte om jag kommer klara den sista delkursen och undrar vad som händer då? Enligt CSN:s hemsida måste man klara 75% av sina poäng för att inte bli återbetalningsskyldig, och detta har jag ju gjort.

    Jag vill alltså veta vad som händer om jag inte klarar den. Kommer högskolan vilja att jag försöker testa att klara delkursen en gång till? Kommer jag kunna göra det senare?

    Tack!

    /AnnaMaja

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna Maja!

    Om du har läkarintyg eller intyg från en psykolog, då kan CSN göra Undantag och inte kräva det som de vanligtvis kräver. Om du skriver en förklaring till CSN och bifogar läkarintyg, hoppas jag att de gör ett undantag.

    Annars så är CSN rätt så stränga ang. bevilja fortsatt studiemedel. Det studiemedel som du fick för tiden som du befann dig i studier, även om du inte kunde uppvisa godkända betyg, borde inte CSN kräva tillbaka. Men CSN kan göra avslag på fortsatt studiemedel, för nästa period, som du söker Studiemedel för.

    Jag som inte arbetar på CSN, kan inte ge dig 100% garantier på hur det blir i just ditt fall. Det är endast beslutsfattare på CSN som är insatt i ditt fall, kan alla detaljer - kan ge dig svar.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA