Jaqueline
    Jag undrar om det finns chans för mig att komma in på ett gymnasium fast jag inte har godkänt i Engelska om jag är godkänt i alla andra ämnen? Om det finns nån chans att jag kan plugga upp min engelska i gymnasiumet eller om jag måste gå skolförberedande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    just i engelska kan man eventuellt få dispans. Det är oftast Rektor på det programmet på gymnasieskolan, dit man söker, som fattar beslut om dispens kan beviljas eller inte.
    Det kan dock vara fördelaktigare för dig att först läsa upp engelska och sedan - året därpå, söka till gymnasiets nationella program. Visserligen blir du ett år "försenad", men det kan vara mindre stressigt för dig - och mer säkert att du blir godkänd i gymnasiala kurser, när du väl läser på gymnasiet.
    ****
    Att läsa ikapp är stressigt och tidskrävande; det finns inga garantier på att lyckas.
    Det finns inte heller någon garanti på att dispens ges och du kan bli antagen till ett nationellt program utan godkänt betyg i engelska i ditt Slutbetyg från grundskolan.

    Oavsett, vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    ANNA