0914682

    Jag funderar på att komplettera med Matematik 4 på komvux för att få utökad behörighet. Jag har en gymnasieexamen sen tidigare. Kommer jag fortfarande få ansöka till universitet/högskola med BI trots att jag kompletterar? Man får ju 0,5 meritpoäng från Matematik 4. Kommer jag kunna tillgodoräkna detta meritpoänget i BI eller kommer jag bara kunna tillgodoräkna det i BII? Om jag drar ner mitt meritvärde när jag läser Matematik 4, kommer BI att påverkas eller är det bara BII som kan dras ner? Om mitt BII dras ner, kan jag då ta bort kurser? T.ex. om jag bara får E i Matematik 4, kan jag då välja att exkludera det betyget när jag ansöker till universitet/högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    genom att läsa matte 4 (eller göra prövning i den kursen) så kan du omöjligen försämra dina chanser att komma in på en svensk högskole/universitetsutbildning. Vi säger att du läser matte 4 eller gör prövning i den kursen och får betyget E. Och vi säger i vårt exempel att snittet av dina betyg i examensbeviset från gymnasiet är 17.5 (alla betygen B, bara för att ta ngt att kunna räkna på...) och att du inte har några meritpoäng.
    Situation 1
    Du söker till utbildning som ej kräver matte 4. Då prövas du i BI med det meritvärde du hade innan du fick betyget i matte 4 och du prövas samtidigt i BII med det högre meritvärde som du får på grund av du fick godkänt betyg i matte 4. Hur mycket högre blir till meritvärde i BII? Meritvärde är summan av snittbetyget + meritpoängen. Snittbetyget blir lägre, 17.2 men sedan plussas + 0.5 på som meritpoängen, så meritvärde blir 17.7 i BII, alltså högre än meritvärde i BI.

    Situation 2
    Du söker till utbildning som kräver matte 4 för särskild behörighet, t.ex utbildning till läkare, civilingenjör eller marinbiolog. Utan godkänt betyg i matte 4 är du alltså obehörig och kan inte konkurrera om plats på utbildningen. Du behöver därför komplettera för behörighet. Eftersom du är tvungen att komplettera kommer du till sådan utbildning där matte 4 krävs, prövas endast i BII, kompletteringsgruppen. Betyget i matte 4 kommer räknas in i ditt snittbetyg, oavsett om det höjer eller sänker ditt meritvärde. Några meritpoäng för du i detta fallet för matt 4 inte, eftersom matte 4 är i det fallet inte en "högre kurs" utan en nödvändig kurs, utan vilken du är obehörig.
    Om meritpoängen var god se gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Vad gäller "välja med vilka betyg du söker" så behöver du inte göra det och får inte heller göra det... Det är nämligen så att Antagning.se räknar in endast de betygen som måste räknas in. Av de betygen som kan/får räknas in kommer Antagning.se endast räkna in det som höjer ditt meritvärde.
    Du kan inte heller välja i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas, utan du kommer att prövas i alla de urvalsgrupper där du kan prövas; i varje urvalsgruppen kommer du ha en "ny chans", så det är fördelaktigt att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare