William
    Jag går spanska 3 i klass 1 på gymansiet och får F. Jag kommer även få F i spanska 4. Det är för svårt. Jag har inga fler F. Kan jag gå högskolan sen fast jag får F i spanska? Eller kan jag byta till spanska 1 som jag hade i 7-9 och få godkänt där.
    • Julia : Vilket program läser du på gymnasiet?
    • : Jag läser samhäll
    • Julia : Då har du 2 kurser Moderna språk som Obligatoriska, tyvärr.
    • Julia : Du kan dock läsa ett annat språk - t.ex franska eller tyska eller om din skola kan erbjuda ännu ett annat språk, ex. danska eller japanska - nybörjarkurs under åk2.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej William,
    vilket program läser du på gymnasiet?
    Har du svenska som modersmål? Detta frågar jag - eftersom det är möjligt att läsa sitt Modersmål, om det är ett annat språk, än svenska i stället för de obligatoriska kurser i moderna språk.
    ***

    Allmänt gäller...
    ... med F betyg i moderna språk, även i 2 kurser F-betyg i moderna språk (det blir sammanlagt 200 poäng F) kan man ändå uppnå kraven och få ut sitt examensbevis. F betygen drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket tyvärr. Dessutom förlorar du även de meritpoängen för moderna språk som du annars skulle ha fått.

    ***
    Jag förstår att det är för svårt för dig. Du skriver ju så i din fråga.
    Om moderna språk är obligatoriska på ditt program - måste du läsa dem. Dock behöver du inte spanska 4, du kan börja med t.ex franska 1 eller tyska 1 /nybörjarkurser i nya språk/.
    Tyvärr kan du inte läsa spanska 1, eftersom du redan har läst samma innehåll på grundskolan. Det blir orättvist mot elever som ej läste spanska om du ska läsa i samma klass med dem... ni har olika förutsättningar. Du har förkunskaper och de - saknar de förkunskaperna.

    Ännu ett alternativ för dig skulle vara att söka till ett nytt program på gymnasiet, ex. till ES, estetik och medier - på ES behöver man inte läsa moderna språk. Inte heller på teknikprogrammet behöver man läsa moderna språk.

    Ännu ett alternativ är att i fall du ej uppfyller kraven för examensbevis och får efter 3 år på gymnasiet ett Studiebevis - kan du få examensbevis från komvux sen... och i exambevis från komvux behöver inte moderna språken ingå, även om ditt examen blir från SA, samhällsvet.programmet.

    Du kan fortsätta läsa på ditt program och försöka få upp dina spansk-kunskaper. Med F i spanska 3 kommer du ha rätt att göra Prövning innan du slutar på gymnasiet (i de kurser i vilka du har F betyg). Vill du skippa moderna språk - sök om - till åk1 på ett program där du ej behöver läsa moderna språk, det är Estetiska eller Teknik.

    • : men jag får F nu detta år i spanska 3, vad ska jag göra för högskolebehörighet?
    • : svenska är mitt modersmål
    • Julia : Läs gärna mina svar ovan. Du kan bli BEHÖRIG till högskolan med F betyg i en eller 2 kurser moderna språk. Dock kommer du att ha lägre meritvärde och kanske inte kommer in på den utbildning på högskolan, som du önskar. Vad tänkte du göra efter gymnasiet?
    • : första sa du att de två spanska kurserna är obligatoriska, måste jag då vara godkänd? jag kommer in med högskolepoäng då jag fick 1.7 på högskoleprovet
    • Julia : Nej, Obligatoriska kurser betydet att BETYG /OCH ÄVEN F ÄR JU BETYG/ - måste finnas med i Examensbeviset.
    • : men då är det väl lugnt eftersom jag inte bryr mig om meritpoäng?
    • : så 2 kurser F är gränsen för gymnasiebevis eller vad?
    • Julia : Du kommer uppfylla kraven för examensbevis med F i spanska 3 och ännu en 100 poängskurs + ännu en 50 poängskurs... det är max 250 poäng F som man kan ha i sitt examensbevis. Men du måste få godkända betyg i alla andra kurser. Fråga på din skola om du kan byta språk och läsa t.ex franska 1 eller tyska 1 nästa år... om du vill skippa spanska nästa år. Du kanske får godkänt betyg i t.ex franska 1. Du kan behöva "spara" möjlighet att få F i ännu en kurs - du har ju 2 år kvar att läsa till... :)
    • : Hur många gånger kan man komplettera ett
    • : Hur många gånger kan man komplettera ett F i en kurs?
    • Liselotte : Det beror på Vad du menar med "kan komplettera". Om du menar antal omprov eller prövningar innan du tar ut examensbevis från gymnasiet - ? eller om du menar Efter gymnasiet - genom att läsa på komvux eller göra prövningar?
    • : "antal omprov eller prövningar innan du tar ut examensbevis från gymnasiet"
    • Liselotte : Om man missade komma och göra prov - beror det på orsaken till varför man missade provet och det är rektor som bestämmer; om man fick F betyg - har man rätt till en Prövning. Jag har också skrivit ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, försöker nu svara på din kommentar trots att jag ej känner till din situation och inte helt förstår din fråga.

    På gymnasiet
    Om en elev fick F betyg har hen rätt att göra Prövning (en prövning) och tidpunkt för prövningen är det skola /rektor/ som bestämmer; har man tur kan man få läsa om kursen och/eller göra fler än ett prövningsförsök, men det ingår inte i elevens rättigheter.

    Efter gymnasiet
    Antal prövningsförsök finns inga begränsningar på. Hittar man var man kan anmäla sig och har råd att betala /prövningsavgift 500 kr/ kan man göra hur många prövningar som helst.
    Ang. Läsa kurser på komvux - här beror det på om denna kurs erbjuds på komvux i den egna kommunen + komvux sätter upp sina egna "lokala" regler, ex. kan de säga att "pga den pedagogiska bedömningen gjordes att den studerande ej har kapacitet att uppnå godkänt betyg /just nu/ - sätter komvux "karenstid" på t.ex ett år och kan därmed erbjuda läsa samma kurs inom ett år"...

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Liselotte J. SYV

    Liselotte