Hej,
    du kommer inte uppfylla kraven för examensbevis (pga det bl.a ingår att för examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram krävs godkända betyg i både engelska 5 och 6. Studiebevis kan du senare, efter gymnasiet, försöka komplettera upp till examensbevis - på komvux. Dock även på komvux kommer krävas få godkända betyg i både engelska 5 och 6, om det är högskoleförberedande examen du vill ha.
    För yrkesexamen räcker det med godkänt betyg i engelska 5.

    Alltså, går det inte att komma ifrån kraven för godkända betyg i engelska på gymnasial nivå, om man vill bli behörig till studierna på eftergymnasial nivå. Så är det i alla fall i Sverige Ida (maj 2020). Att kraven vad gäller engelska skulle sänkas i framtiden, tror jag inte på. Snarare - tvärtom, kraven kan höjas ännu mer, men idag känner vi inte till några konkreta planer på det.

    Konkreta förslag som jag har:
    fundera på att "byta" till ett yrkesprogram, där du ej behöver läsa engelska 6, utan du kan i så fall läsa om engelska 5 och förhoppningsvis få godkänt betyg och uppnå kraven för examensbevis från ett yrkesprogram.
    - gör annars ditt bästa i alla kurser du läser och bl.a i engelska. Fråga på din skola om du nästa år kan gå om engelska 5 och engelska 6 - i så fall under år3.

    Du har rätt att innan du går ut år3 göra prövning i kurser i vilka du på gymnasiet fick F. Men det garanterar ju inte att du får godkänt betyg. Som sagt, försök lära dig så mycket engelska du kan och utnytta i så fall rätten att göra prövning (tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer).

    Lästips: gymnasieGuiden.se/kraven för examensbevis på gymnasiet.