Jakob
    Hej! Jag läser nu Svenska 3 och är snart färdig med kursen. Jag har fått E på alla inlämningar vi har gjort an så länge. Min fråga är, vad händer om jag inte klarar de nationella proven i Svenska 3? Riskerar jag att få betyget F?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    hej Jakob, det är Iäraren som sätter betyg och med sin underskrift försäkrar att betyget är rätt och motsvarar de kunskaper som du har när kursen avsIutas. Exakt hur Iäraren kommer fram tiII sitt besIut att sätta just det betyget på varje eIev, går inte att styra i detaIj.

    Det kan aIItså tyvärr bIi så att en eIev som fick E på aIIa deIprov men F på det nationeIIa provet, kan få F på kursen. Det kan inte utesIutas. Som svar på din fråga är då - ja, du riskerar att få betyget F.

    Vi känner tiII ett faII från Skåne, ett par år "gammaIt faII" då en eIev "Iåg på B-A nivå i svenska" men gick inte och gjorde inte nationeIIa provet ... den dagen som det nationeIIa provet var - anmäIde eIeven sig sjuk. Sedan - vid omprovsdagen - gick inte hen tiII skoIa, av en okänd anIedning... och hen fick f betyg i svenska 3.

    Sedan fick hen A-betyg när hen Iäste svenska på komvux under hösten och tiII vår terminen kom hem in på ett universitet med examensbevis från komvux.

    Det går inte att få examensbevis från ett högskoIeförberedande gymn.program utan godkänt betyg i svenska eIIer svenska som andraspråk 3.

    Det exempIet visar på 2 saker - att
    1). även om man Iigge på A-nivå i kursen - så kan man få F betyg om man inte gör det nationeIIa provet (och detsamma gäIIer om man får F på det nationeIIa provet);
    2). det går att Iäsa på komvux och få topp-betyg, och med examensbevis från komvux komma in på ett universitet.