Nina
    Jag pluggar matematik 2b på komvux och undrar vad som händer om jag får F i den kursen? Måste jag betala tillbaka CSN då? Kan jag läsa om den igen? I sådant fall får jag inte CSN då? Kan man få göra omprov eller är prövning enda lösningen?

    Hjälp!

    Tacksam för svar!
    Nina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    tråkigt att du har problem med matten. Undrar varför just matematik 2b och inte en lättare kurs matematik 2a?
    Kanske kan du göra slutprovet i matte 2a, trots att du läser kursen - 2b? Det är borde inte vara omöjligt.

    Ang. Studiemedel - så är det en fråga till CSN, egentligen. Men det vi vet är att så länge du bedriver de studier för vilka du fick Studiemedel beviljad, så har du rätt att behålla de pengarna.
    Sedan, om du söker studiemedel för nya studier, då tittar CSN på dina tidigare studieresultat. Man brukar tyvärr få avslag på en ny ansökan om studiemedel om man fick F betyg på de kuser man med Studiemedel läste förut.

    Att på nytt läsa samma kurs på komvux, i vilken man fick F - är det en fråga till komvux i just din kommun. Komvux inför ibland "lokala regler" - att ex. inför "karenstid" på 1 år... innan man kan läsa samma kurs igen.