Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du tar studiemedel (från csn) kan det ev bli tråkigt när du ansöker om studiemedel nästa gång, för att csn tittar då på dina tidigare studieresultat och man får inte ha för många icke-godkända poäng (av dem för vilka studier man fick studiemedel).

    Om du hade för avsikt atr läsa matte 4 sen, saknar du i så fall förkunskaper för matte 4, men jag har ett förslag: fråga matteläraren om hen kan sätta betyg i matte 3b på dig ( det är lite annorlunda och lite lättare kurs fast lika stor i ”volymen”,100p och godkänt i mstte 3b ger också behörighet att läsa matte 4 sen.

    Det är ju ändå bättre att ha E i matte 3b än F i matte 3c, tycker jag. För csn spelar det ingen roll om du läste 3b eller 3c, de bryr sig om Var? (komvux)& Nivå?(gymnasial)...

    • : Okej tack! Jag har inte studiemedel än eftersom jag bara är 19, jag har studiebidrag.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    vad jag ser utifrån Mikael svar är att han utgick ifrån - att du läser på komvux. Men det kanske du inte gör?
    Det är skillnad - i vilken skolform man läser... antar att det inte är på en folkhögskola men är det komvux eller högskola/universitet?
    Tar du studiemedel för dina studier?
    berätta gärna mer - då blir det möjligt att ge svar på din fråga. När man vet så lite ... måste man gissa för att kunna svara, men hur vet man att man gissade rätt?
    Mvh
    ANNA

    • : Jag läser naturvetenskapligt basår på Åsö vuxengymnasium, komvux.
    • Julia :

      Prata med din mattelärare. det viktigaste är att komma fram om naturvetenskapliga ämnen är "din sak" eller om du vinner på att satsa på ngt. annat. Vad är anledning till att du riskerar få F i matte 3? Har du svårt för matte, är inte naturvetenskapliga utbildningar på högre nivå att rekommendera, för att det blir inte lättare, utan svårare. Kan du få godkänt betyg i matematik 3b, blir du behörig (i alla fall vad gäller matematiken) till högskoleutbildningar inom område "ekonomi". Gör ditt bästa; ta hjälp av www.matteboken.se och du kan även få hjälp i en räknestuga som drivs av mattecentrum, om du vill - se info på mattecentrum.se/raknestugor

    • : Kan man inte göra någon form utav komplettering eller liknande?
    • Anna : Det bestämmer läraren; inte SYV. Så, prata med läraren. Det är inte en studerandes rättighet att göra kompletteringar, när läraren anser att "underlag finns för att sätta betyg" (och F är också ett "betyg").
    Läs alla kommentarer