Oskar
    Hej, jag har F i engelska 5 och går elprogrammet. Jag undrar om detta påverkar min lön eller själva arbetslivet som elektriker sen när jag går ut
    Någon sa att de går inte få högre än lärlingslönen om man har F i engelska?
    • Anna : Vi fick nu svar från Elektrikerförbundet och jag kommer att utöka mitt tidigare svar till dig. Kort svar: det är mycket fördelaktigt för dig att försöka få E i Eng5 och för övrigt uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Oskar!
    Det är tyvärr så att utan godkänt betyg i bland annat Engelska 5, kan man inte få Yrkesexamen. Alla villkor för att kunna få ut Yrkesexamen från gymnasiets yrkesprogram, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du kan höra t.ex med http://www.sef.se/Ung/Kontakt-Ung om vilka eventuella konsekvenser det blir för dig utan ett Yrkesexamen.

    Det är klart att det alltid är bättre att få examen om man kan.
    Ett råd till dig är att du försöker läsa upp till ett godkänt betyg i Eng5 så fort du kan - under gymnasiet eller senare på Komvux.
    Om du läser upp Eng 5 på Komvux eller får godkänt betyg genom prövning, kan du få yrkesexamen senare, när du har läst upp Eng5.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Vi har kontaktat Elektrikerförbundet och fick nyss ett svar, som lyder:
    "Konsekvensen blir att hen inte kommer kunna få ett yrkescertifikat så länge hen inte uppfyller kraven för certifikat.

    Om hen får en anställning som installationselektriker så kommer företaget inte vara skyldiga att betala ut mer än lärlingslön så länge hen inte uppfyller kravet för certifikat.

    Men får hen en anställning som lärling på ett elföretag med kollektivavtal så har företaget skyldighet att hjälpa personen att läsa upp betyget som saknas för certifikat. Men det kan bli svårt att få en anställning om det visar sig att hen saknar vissa betyg.

    Mitt råd är att hen läser upp betyget i engelska redan nu så hen lättare kan få ut sitt certifikat.

    Mer info kan du hitta på
    http://ecy.com/

    Krav för certifikat:
    http://ecy.com/studie_och_yrkesvagledare/krav-for-ecy-certifikat.asp

    Vägen till certifikat:
    http://ecy.com/larling/vagen_till_certifikat.asp ".

    Ovan finns det det svaret som vi fick och vi håller med om att det är MYCKET fördelaktigt för dig att försöka få godkänt betyg i Engelska 5 innan slutet på åk3 i gymnasiet & även för övrigt försöka uppfylla kraven för yrkesexamen.
    Hör av dig igen om du undrar något.
    Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    • : Tack så jätte mycket för detta så länge :)
    • Anna : Har du läst mitt UTÖKADE svar (ovan) också?
    • : Japp det har jag gjort, hör av mig om ett litet tag :)
    • Liselotte : Du har rätt att begära göra Prövning på din skola i eng5. Skola har rätt att ta ut max 500kr i avgift för prövningen. Du vinner mycket på att få godkänt betyg i engelska5! Jag tycker du ska absolut försöka lösa det på ngt. sätt - och helst innan studenten. Prata med rektor på ditt program /eller så kan du börja med SYV eller klasslärare/mentor/ - men det är rektor som beviljar göra tenta/prövning.
    Läs alla kommentarer