123ABC123

    Hej, Jag undrade vad kommer att hända om någon blir sjuk från nationella proven i matematik delprov B i årkurs 9 hela vägen till skolavslutningen? Kommer den nationella proven i matematik inte tas med i bedömningen? Kommer betygen att sänkas? Kommer det hända att bara delprov A tas med i bedömningen? Vad kommer att hända?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är inte lärare i matematik (eller i ngt annat ämne) och jag sätter därför inte några betyg och inte har betygssättningen inom mitt kompetensområde. Du får fråga personal på din skola...
    Tänk på följande: att komma in på gymnasial utbildning är första steget mot examensbevis från gymnasiet. Att få godkänt betyg i första kursen i matte på gymnasienivå, som heter Matematik 1, är helt nödvändigt för att uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet. Utan godkänt betyg i matte 1 kommer du ej kunna ta ut examensbevis från gymnasiet
    Vi rekommenderar att göra sitt bästa i varje kurs man läser. Å andra sidan kan man ju inte förbjuda människor att bli sjuka... men att vara sjuk både när ordinarie NP sker + också när omprov/omtenta äger rum är enorm otur! Hur varje enskild skola löser en sådan situation kan jag ej redogöra för. Om skolpersonal misstänker att sjukdomen är ej på riktigt (att eleven låtsas vara sjuk för att undvika göra provet) så blir jag inte förvånad om den eleven får F som betyget i matte från vårterminen i årskurs 9 och den eleven blir i så fall obehörig till alla nationella svenska gymnasieprogram och också obehörig till IB-programmet
    Vi på Fråga SYV avråder från att skolka från lektionerna och från proven. Mitt förslag är att du gör ditt bästa och försöker klara NP och i fall du inte gör det, då har du tyvärr inte de mattekunskaperna som krävs för att ha en rimlig chans att klara av uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet.
    Hänvisning/lästips: Gymnasieguiden.se/examensbevis från gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare