Miranda
    Hej syv
    min vän valde matte a2 i individuellt val de är verkligen inget för henne hon mår psykisk dålig av det. hon känner sig verkligen värdelös och de är ju inte meningen att hon ska behöva känna så. nu vill hon hoppa av och de har gått halva terminen av kursen, men hon vet inte om hon kan göra det eller vad som kommer hända om hon gör det. vad är det som händer om man hoppar av ett individuellt val? får man början i 3:an till nästa år eller kommer hon få att examen? de skulle verkligen hjälpa att om du svara för de är så jobbigt att se henne att må så dålig...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Tyvärr så tror jag det som händer är att hon mister studiehjälp från CSN plus ej kommer uppfylla kraven för examen och får Studiebevis ...

    • : Men kursen är 100 poäng om hon får godkänd i alla kurser i 2:an och 3:an och har godkänt i alla kurser ifrån 1:an kommer hon fortfarande förlora sitt CSN och inte uppfylla kraven för examen tänkte de handlar bara om en kurs och hon kan ju göra om de på komvux
    • Mikael : Vid skolk på 4tim/månad eller fler timmar, stänger CSN av studiehjälpen och för att få tillbaka studiehjälp, måste eleven först ha 100% närvaro under en hel månad; och har man slutat gå på lektionerna i en kurs, blir det fler timmar än 4st per månad, eller hur?
    • Mikael : Ang. Studiebevis kontra Examensbevis ... Får eleven F betyg i individ-val kursen, är det möjligt att hen får ut examensbevis med F i den kursen; då måste hen sen höja betyg i Exakt samma kursen på komvux eller genom prövning, men om eleven hoppar av kursen, kanske blir det inget betyg i kursen, det kan bli ett "streck" och då fattas det poäng för Volymen, det måste i examensbeviset från gymnasiet finnas 2500 betygsatta poäng. Studiebevis ger inte rätt att antas till högskoleutbildning eftersom man saknar Grundläggande behörighet ...:(