Erik
    Jag har börjat sent med mitt gymnasiearbete och undrar vad händer om jag inte skulle hinna klart fram till jul, är det bara så att jag inte kommer få feedback av lärarna eller kommer det att kunna påverka betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    godkänt betyg i Gymnasiearbete är ett av villkor för att uppnå kraven för examensbevis men det är inte centralt reglerat när eleven måste bli klar med GA, såvida det är innan hen slutar åk3 på gymnasiet. Så, det är inte förbjudet för enskild gymnasieskola eller läraren som är handledare för GA att ta emot och betygsätta GA dagen innan examensbevis utfärdas.
    Å andra sidan, kan gymnasieskolan eller enskilda handledare sätta andra "dead-lines" för inlämningar av GA; detta för att om alla elever lämnade in sina GA sista veckan i åk3, skulle inte handledare hinna bedöma och betygsätta dem /och så skulle inte eleverna ha någon chans att komplettera-förbättra sina GA/.
    Det är alltså en fråga som löses lokalt på din gymnasieskola. Ytterst är det rektor som är ansvarig, men i praktiken är det handledare för GA som bestämmer och "ärendet" går till rektor endast i undantagsfall.
    Vi råder att så mycket som möjligt följa handledarens instruktioner och anvisningar. Vi kan inte, i vilket fall, garantera hur feed-back och/eller betygssättningen kommer att gå till.

    Det som är centralt reglerat kring GA är att det är en Obligatorisk kurs á 100 poäng och att utan godkänt betyg i GA kan man inte få ut examensbevis; betygsskalan är endast F och E, dvs högre betyg än E kan man inte få för GA. Betyg i GA räknas inte in i elevens jämförelsetal som man brukar räkna ut endast om man har för avsikt att söka till högskola/universitet. Vidare gäller det att i fall man ej får godkänt betyg i GA på gymnasiet, kan man antingen undersöka möjlighet att förlänga studietid /rektors beslut krävs för det/ eller att söka till komvux.
    Allt annat kring GA bestäms på skolan, lokalt och kan vara rätt så olika på olika gymnasieskolorna.

    Tips! prata med din handledare för GA, förklara varför du är sen och be om "anstånd" (förlängning av möjlighet att lämna in ditt GA).

    Vänligen och lycka till!
    ANNA