Frida
    Hej
    Jag har nu haft praktik i 5veckor och måste ha 3dagar på lovet också. Men känner att jag vill ha lov att jag inte klarar av praktiken. Hur ska jag göra? Blir man inte godkänd annars?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du ställer en fråga som vi på fråga SYV tyvärr inte kan svara på.

    Menar du att andra elever i din klass har lov men du måste gå på praktik ? Eller går alla i din klass på praktik under tre dagar på lovet?

    Kan det vara så att du missade några praktikdagar och behöver kompensera dem genom att vara på praktik när andra har lov?

    I vilket fall, så kan vi inte göra annat än råda dig prata med personal på din skola: i första hand med din handledare och med din mentor.

    Om du inte får svar på dina frågor från lärare eller SYV på din skola, be dina föräldrar att kontakta rektor på ditt program. Det är rektor som är ytterst ansvarig och måste se till att du får rättvis behandling och svar på dina frågor, bl a om frågor som handlar om praktik.

    Hör av dig sen och berätta hur det går och vi håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt!

    Du frågar vad händer om man inte blir godkänd på praktiken...

    man riskerar att få F i kursen som praktiken är kopplad till.

    Beroende på varför man fick F och hur nära godkänt betyg man ligger, kan man i vissa fall läsa upp betyget, kanske genom extra uppgifter eller genom att upprepa en del av praktikperioden. Det löses på varje skola lokalt.

    men om det inte går att få godkänt betyg - får man F i sitt examensbevis och i fall man inte uppfyller kraven för examensbevis, får man Studiebevis eller Studieintyg.