Anonym

    Hej, jag tänker såklart gå gymnasiet men har ännu inte bestämt mig 100% på vilken linje eller skola jag vill gå. Jag vet att det är omval senare, men finns det nackdelar med att inte söka nu och istället på omvalet? Jag känner liksom att jag behöver mer tid att tänka.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,

    att söka i den vanliga valperioden gör man av några olika anledningar:
    - gymnasieskolorna vill så tidigt som möjligt se vad eleverna söker för att kunna (eller i alla fall försöka) anpassa antal platser;
    - gymnasieantagningen vill se att det funkar att skicka Antagningsbesked till alla gymnasieväljare, inklusive dig (att de har de rätta kontaktuppgifter till dig och att allt funkar).

    Därför tycker jag du bör lägga in en ansökan inom valperioden, även om du inte är säker.
    Sedan, under Omvalsperioden, kan du göra ändringar i din ansökan.
    Vänligen
    ANNA