Rema
    Hej!
    jag vill veta om vad ska hända om jag kunde inte klara ett ämne av de gemensamma ämne? skulle det påverka på mina betyg eller har det något inflytande på studenten?
    egentligen jag har problem med idrott och som ni vet att det är ett av de gemensamma ämnena och jag är säkert att jag ska inte klara det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rim!

    Med  betyget F i Idrott & hälsa 1 kan man ta Examen från gymnasiet och få Examensbevis (om du för övrigt uppfyller villkoren).

    Utan betyg i Idrott och hälsa (dvs om man inte ens har F betyg) - uppfyller man inte kräven för gymnasieexamen>>

    Om villka krav som ställs, kan du läsa på GymnasieGuiden.se och här>> är direkt länk till den info.

    Jag tycker du ska göra ditt bästa och försöka få E i kursen. Prata med din lärare i idrott och med din klasslärare och kanske också med kurator, SYV och skolsköterska och kanske även med rektor på ditt program och be om tips och råd om hur du kan klara godkänt betyg i kursen.

    Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer. Blir det F i kursen, kanske du ändå uppfyller kraven (beroende på hur du klarar de andra kurser) och får examensbevis.

    Skulle du inte få examensbevis, utan studiebevis och kompletterar på komvux efter gymnasiet, läses inte Idrott på komvux. du kommer därför inte behöva bekymra dig om den kursen efter åk1 på gymnasiet... men kanske du kan försöka höja betyg till E (genom prövning) under åk2 eller 3 - det kan du fråga på din skola om... Det är inte din rättighet, men kanske kan skola göra undantag och låta dig göra prövning. Prövningsavgift är för närvarande på 500 kr. men vi tror den kommer att höjas.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med Idrotten och alla andra kurser!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare