Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Det är frivilligt att läsa vidare efter grundskola. Man har rätt att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. För den som är mellan 15 år 24 år finns det vissa speciella program som Arbetsförmedlingen erbjuder: man kan t.ex söka Yrkesintroduktionsanställning>> eller så kan man bli inskriven i Ungdomsgarantín.

    Du kan från det att du är 16 år bli inskriven i Ungdomsgarantin på Arbetsförmedlingen, där du får hjäp med söka-jobb aktiviteter och praktik. Men ingen ersättning utgår bara för att du är inskriven i ungdomsgarantin.

    Om man inte har uppfyllt kraven för A-kasseersättning (och för det borde du ha arbetat) - kan man få den så kallade Utvecklingsersättning som betalas av Försäkringskassan men det är från det att du fyller 18 år och då får man 48kr per dag om man inte har gymnasieutbildning. Om man har gymnasial utbildning, får man mer per dag, men man måste, som sagt fylla 18 år först.

    Trots det att ingen ersättning utgår, är det ändå bra att vara inskriven i Ungdomsgarantin, men för det måste du ha varit inskriven på Arbetsförmedlingen i minst 90 kalenderdagar och aktivt sökt jobb under den perioden samt att du fyllt 16 år.

    Jag tycker det är bra om du kan gå och prata med personal på Arbetsförmedlingen. Gå till den AF kontor som ligger närmast till din bostadsadress eller till det kontoret som ligger nära din skola. De flesta AF kontor har öppet mellan 10.00 och 15.00 på vardagar men även kvällsöppet till 18.00 förekommer (ofta någon dag i veckan). Du behöver inte vara inskriven på AF för att kunna prata med dem. Du kan skriva in dig på AF dagen efter det att du slutar på grundskolan. Då börjar tiden "ticka" - 90 kalenderdagar tills du kan bli inskriven i Ungdomsgarantin, men du måste också hinna fylla 16 år.

    Som sagt, troligtvis kan du inte få någon ersättning för att du söker jobb fram tills den dagen du fyller 18 år. Det är i alla fall vad vår sakkunnig säger.

    Socialtjänsten kan du också vända dig till. Det gör du i den stadsdelen där du är folkbokförd. Ersättning utgår till Familjen i fall hela familjens inkomst ligger under försörjningsbiragsnormen. Dina vårdnadshavare (oftast är det föräldrar som är vårdnadshavare) har försörjningsplikt mot dig tills du fyller 18 år - minst. Många ggr förlängs försörjningsplikten, som vårdnadshavare har - tills du avslutar gymnasiet eller tills du blir 21 år gammal.

    Som sagt, jag ser inte någon möjlighet för en 15 åring att ha egen inkomst, såvida den ungdomen inte arbetar (eller går på gymnasiet - där du får Studiebidrag 1050 kr per månad; och om du läser som Lärling>> på ett yrkesprogram, har du rätt till 1000 kr. mer i månaden i Lärlingsersättning). När du går på gymnasiet, har du, dessutom, rätt till gratis lunch alla skoldagar. Det finns många fördelar i att läsa på gymnasiet!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare