Marika
    Hej jag har nyss hade svenska nationella, delprov A när man skriver en uppsats. Jag tyckte det gick jätte bra och jag kämpade med uppsatsen i över 2 h och kände att jag skulle få riktigt högt betyg men så fick jag ett F. Jag vart jätte förvånad för jag är bra på svenska. I tre år nu har jag haft svenska på gymnasiet och har fått betygen E-B. Jag har mest legat på D-C och var säker på att gå ut med ett C. Men nu efter mitt F i nationella så fick jag ett mail av min lärare att jag måste komplettera det för annars kommer jag inte få godkänt i kursen. Hur kan det vara så? jag har hört att nationella endast kan höja betyg och inte sänka... Hur kan jag gå från ett C till ett F på bara ett misslyckat prov? Så nu har jag fått en stor uppsats jag måste göra klart på en vecka som komplettering för detta. Är detta rätt? Kan min lärare göra så här? Jag blev så förvånad och ledsen att allt mitt slit på svenska lektionerna bara kastades bort för ett prov. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marika,

    jag förstår att du är ledsen. Saken är dock den att Nationella provet är det "samma uppgifter för alla" och här kan man just Jämföra elever med varandra (för att de gör samma uppgifter).

    Det är annars Lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Så egentligen kan inte någon annan än läraren uttala sig.

    Allmänt gäller: skolorna använder de nationella proven på OLIKA SÄTT, tyvärr. Det finns "anvisningar", "allmänna råd" och Riktlinjer, men de tolkas och tillämpas på olika sätt. Den "lokala rättvisan" finns ändå i det att alla elever i din klass har ju samma lärare i svenska och ditt resultat på kursen jämförs med andra elevernas /i alla fall inom samma klass/ - på samma sätt. Jag vet inte om det är så mycket tröst, men det är i alla fall så som jag kan förklara.

    Som sagt, egentligen kan inte Studie- och yrkesvägledare förklara ngt. om betygssättning, eftersom det är lärarens kompetens.

    Det rådet jag kan ge dig är att försöka komplettera så som läraren hade förslag på och jag önskar dig Lycka till och lovar att hålla tummarna för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA