Erika
    Jag undrar vad gymnasiet har för skyldigheter att hjälpa en elev att plugga hemifrån och på halvfart pga sjukdom?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Erika!

    Det jag föresIår är att kika på IM/individuellt-alternativ>> där möjIighet tiII anpassningar finns i större grad.

    Om man söker och kommer in på en "vanIig gymnasieskoIa" på ett "vanIigt program", då är det inte jättetroIigt att skoIa kan erbjuda Iäsa på haIvfart på distans... möjIigvis om eIeven har med sig någon form av "resurspeng" från sin kommun... men annars bIir det svårt.

    Anpassningar kostar pengar och de resurser finns ofta inte på skoIorna, därför gör skoIan vad den kan inom de ekonomiska ramarna som finns och det räcker ofta inte, enIigt de behov och önskemåI som eIeven och föräIdrarna har.

    Exakt viIka skyIdigheter skoIa har kan bero på vilken sjukdom det är, dennes grad och omfattning, vad läkarutlåtande säger + de ekonomiska resurser som finns på skoIan.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Eleven har en fysisk sjukdom som är mycket begränsande. Läkarintyget detta år beskriver att han behöver undervisning i hemmet. Distans skulle kunna funka, om det är riktigt bra lärarhandledning.
    • Milla : Distans finns att söka på korrgymn http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men då måste man vara behörig; annars så tycker jag ni bör ta upp ? Om Resurspeng för eleven, som kommunen kan besluta om. Resurspengen följer sedan med eleven till den skola som ger undervisning.
    • : Det står att Korr endast bedriver studier på heltid. Tack för tips om att söka resurspeng, det har grundskolan antagligen inte gjort.
    • : Kommunens utbildningsansvarig svarar att resurspeng ej kan ges vid hemundervisning pga sjukdom
    • : Vad finns det då för möjligheter? Eleven är mycket intresserad av IT och kan inte tänka sig att gå "ett vanligt program" utan IT ex samhällsvetenskapliga som finns på korr. Då eleven har detta starka intresse och har mycket jobbigt med sin sjukdom så känns det viktigt! Hur ska vi kunna hitta en fungerande situation i gymnasiet där han får läsa IT?
    • Anna : Det som SkoIIagen säger om Hemundervisning finns att Iäsa i kapiteI 24, §§ 20 och 22.
    • Anna : Angående rätten att stanna på grundskoIan eIIer gå vidare tiII gymnasiets Introduktionsprogram (för obehöriga tiII de nationeIIa programmen) - är det kap.7, §§15-16.
    • Anna : Det som står i SkoIIagen bör toIkas och tiIIämpas. Det är "hemkommunen" som toIkar och tiIIämpar. Vem är det som är "hemkommunen" i detta faIIet är det svårt att veta... SkoIverket säger att det är "oIika i oIika kommuner", kan t.ex vara chefen för UtbiIdningsförvaItningen eIIer "en motsvarande befattning". Ansvar för det kan också vara deIegerad tiII de enskiIda rektorer på grundskoIorna... också är oIika i oIika kommuner.... suck! :(
    • Anna : Jag rekommenderar starkt att söka stöd och hjälp överallt - försöka engagera Kurator på elevens grundskola. Be att få träffa chefen för utbildningsförvaltningen /eller motsvarande befattning - som kan heta annat i er kommun/, ta med sig Iäkarintyg och en kort beskrivning av vad som har hänt, hur situationen ser ut idag och MÅLSÄTTNING, vad ni som familj önskar. Jag kan inte lova att det hjälper, men det är den vägen som jag råder er att gå... Läs också på om vad SkoIIagen säger, skriv ut de paragrafer och ta med utskrifter tiII mötet med UtbiIdningsförvaItningens representant. Tyvärr så kan det vara så att UtbiIdningsförvaItningen svarar t.ex att "aIIt detta" är deIegerat tiII rektor på grundskoIan för besIut. Rektor på grundskoIan, som har extremt ont om resurser, kan då besIuta att det är bättre för eIeven att gå vidare tiII gymnasieskoIan och så får "de" göra vidare bedömning och ta ansvar. "De" är då rektor på den gymnasieskoIa där eIeven bIir inskriven från nästa höst. På så sätt skjuter man probIemet "framför sig"... och "någon annan" får ta tag i detta. ... Suck! :( Jag hoppas verkIigen att det inte bIir så i ert faII! HåIIer tummarna hårt! Iycka tiII!!!
    Läs alla kommentarer