Annii
    Hej
    Jag tar studenten i år och Jag går på naturvetenskapliga linjen. Kan säga helt ärligt att all de här tre åren har jag kämpat mig fram till vart jag är nu. Men tyvärr så har jag F i matte 3c och Matte 4. Jag har prövning på både under vecka 14 två dagar efter varandra men tyvärr har jag inte pluggat och jag har värsta ångesten över det men det är inte bara det utan jag tänker över vilka alternativ som jag har för att få slutbetyg eller examensbevis. Då jag läser också matte 5 jag vet jag har förstörd allting för mig men alla andra ämnen har jag klarat mig bra har och mest D, C betyg men matte ämnena har jag E och F som jag skrev men Jag är orolig att det är t.o.m. påverkar det mina andra kurser.

    Jag har tänkt och läsa upp de ämnen som jag får F på senare efter studenten direkt så att jag slipper vara stressad nu i sista terminen, tänkte läsa på distans men det står man ska vara 20 år.

    Jag ville inte gå om då jag får ångest av det men kan tänka mig göra prövningar.
    Jag har också sökt folkhögskolor där jag vill läsa teckenspråkskurs och textil är inte säkert att jag ska komma in men vill gärna det för att då blir det bättre då jag kan läsa upp betygen på distans.
    Är det möjligt alternativ eller har jag ingen framtid nu då jag har alla de här F och jag inte kan läsa distans då man ska vara 20 år och jag vill inte vänta i ett år till att börja på högskola utan vill gärna börja läsa nästa år 2017 eller denna hösttermin om det är möjligt.

    Jag vet vilken högskoleprogram jag vill läsa.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du får F i tre kurser: matte 3,4&5 uppfyller du inte kraven på examen och får Studiebevis och även om du inte är 20år, kan du direkt efter gymnasiet läsa på komvux.

    Om inte matte 3 krävs för din vidareutbildning, kan du på komvux läsa andra kurser, dvs inte matte och ta Examensbevis från komvux med enbart matte 1 betyg, då matte 2 inte är ett krav för Grundläggande behörighet.

    Du får inte hoppa av gymnasiet nu, utan måste läsa hela läsåret klart, annars blir du obehörig till komvux och måste vänta till 1juli det kalenderåret då du fyller 20 år.