Tilda
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet, men drabbades förra året av en utmattning vilket gjorde att jag blev väldigt sjuk och inte kunde gå första terminen i trean. Nu har jag precis börjat att väldigt långsamt och successivt komma tillbaka till skolan och kommer (förhoppningsvis) bli godkänd i några få kurser detta året. Jag har alltid varit väldigt målmedveten om vad jag vill bli, och jag siktar fortfarande på att försöka uppfylla min dröm att bli polis. För att komma in på högskolan krävs ju gymnasieexamen vilket jag inte kommer kunna få just nu, därför siktar jag på att läsa till dem ämnena och poängen som krävs för en examen.
    Jag undrar därför vad jag har för alternativ.
    Jag vet ju att det finns ”gymnasiala program” på komvux och folkhögskola, MEN jag kommer ju faktiskt försöka läsa ett par ämnen nu i vår och är därför inte helt utan merit från tredje året. Kan jag då välja enskilda kurser på komvux? Alltså kurser som inte har något gemensamt men som jag tycker verkar intressant? Eller måste jag läsa exakt samma kurser som min induviduella studieplan visar nu i gymnasiet? Värt att nämna är att jag går samhällskunskap med inriktning internationella relationer.
    Jag ver ju även att det finns en polishögskoleförberedande linje på en folkhögskola utanför Malmö, men kan den ge mig en gymnasieexamen?
    Förvirrade jag har SÅ mycket frågor och funderingar kring detta. Det känns tufft just nu att psykisk ohälsa drabbade mig. Hoppas ni iallafall kunde tyda min fråga! Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    det finns ännu ett alternativ - kanske kan rektor ansöka om "förlängd studietid" för dig och du skulle i så fall kunna läsa på gymnasiet (fortsätta på din gymnasieskola) även under nästa läsår. Jag kan inte lova att det kan bli så, men jag tycker du bör prata med personal på din gymnasieskola om det. Det finns fördelar i det alternativet, bland annat att du kommer garanterat få läsa alla de kurser du behöver och du kommer även fortsätta ha rätt till gratis skollunch och åkkortet (de fördelarna finns ej på komvux: varken sig garanti på att komma in på alla kurser som man behöver, eller gratis lunch eller åkkort; på komvux kan man även behöva köpa läroböcker av egna pengar). Det är alltså dyrare och mer osäkert att "gå över" till komvux, om du skulle kunna fortsätta läsa på gymnasiet. Ännu en fördel att stanna på din skola är att lärare och övrig personal känner dig och du känner dem (på komvux kommer du behöva "anpassa dig" till ny personal; på komvux blir man också mycket mindre "omhändertagen", ex. finns det ingen skolsköterska på komvux och att få träffa SYV eller kurator (speciellt kurator) kan många ggr vara betydligt svårare, jämfört med gymnasiet).
    **********
    Alternativet Komvux
    På komvux behöver du inte läsa exakt samma kurser som på gymnasiet, men utbud av kurser som komvux erbjuder är ofta betygligt "smalare"; många ggr får man lov att läsa det som erbjuds för att komma upp i det antal poäng, som krävs för att få examensbevis från komvux. "Går du över" till komvux, forlorar du också ditt betyg i Idrott och hälsa 1 (om du har högt betyg i den kursen, är det ju synd). Jag är dock inte säker att du ska kunna börja på komvux till hösten: det är från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, som man är "gammal nog" att få läsa på komvux med ett undantag (om man får studiebevis från gymnasiet, vilket = dokument om att man har läst i 3 år på heltid på gymnasiet, .. vilket du inte kommer att göra till sommaren, om jag förstod dig rätt - för att du missade stora delar av undervisningen, pga sjukdom... jag är alltså inte säker att din gymnasieskola kommer ge dig just STUDIEBEVIS; och gör de inte det - kommer komvux svara att du är välkommen att göra ansökan till Höstterminen 2020).

    Folkhögskola - för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier på en folkhögskola, måste man komma in på en Allmän kurs. Allmänna kurser på folkhögskolorna pågår, vanligtvis, i 3 år. Men om man har goda förkunskaper, kan man bli klar snabbare (men det tar minst ett läsår).
    Ang. just polis-förberedande på en folkhögskola utanför Malmö- så tror jag du menar den här utbildningen: Skane-lan/Ostra-Grevie-folkhogskola/Kurser/2019ht/allman-kurs---polishogskoleforberedande - enligt info på hemsidan är sista dag att söka 5 maj 2019; gör ansökan och i fall du blir antagen, kan du i så fall hoppa av gymnasiet men vad gör du om du inte blir antagen till folkhögskolan och har "slutat på" gymnasiet? Förhoppningsvis kan du komma in på alla de kurser på komvux som du behöver komma in på; vilket tyvärr inte kan garanteras.
    Jag tänker också på studieekonomi för din del: det är mycket tuffare regler vad gäller att klara av studier med godkända betyg, om man tar studiemedel för Komvux-studier, jämfört med gymnasiet.
    Man blir på gymnasiet inte "straffat" för att inte ha klarat av få godkända betyg, men på komvux - så kan man lätt bli det, tyvärr.