S
    Hej, jag behöver lite hjälp. Har suttit ett tag och försökt räkna ut mitt poäng efter mina gymnasiebetyg med hjälp av lite olika sidor men jag får olika resultat eftersom sidorna säger olika beroende på om man ska räkna med Gymnasiearbete, Utökade kurser osv. Undrar därför om någon här skulle kunna hjälpa mig? Jag vill alltså veta vad för poäng jag har om jag ska söka någon utbildning, och så vill jag veta eftersom jag ska fylla i en ansökan och rubriken bara heter 'Betygsmedelvärde alt. Jämförelseantal' och jag vet inte vad jag ska skriva där (Ska utökade räknas in exempel?) så tänkte att jag skriver alla mina betyg och så kanske någon snäll skulle kunna hjälpa mig att räkna ut? :D

    Jag har fått:
    A: 7 st
    B: 9 st (En kurs här är på 50, alla andra 100)
    C: 8 st (En kurs här är på 50, alla andra 100)
    D: 1 st

    Plus att jag har läst Spanska varje år (Utökat) där jag fått B alla tre år, samt ett E i Gymnasiearbetet

    Tack så jättemkt på förhand om någon kan hjälpa <3

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej S!

    Har du använt dig av räknehjälpen på antagning.se?

    Det är den som jag skulle rekommendera, en del andra är inte alltid så bra som du kan hitta online. Här kan du läsa om hur och vilka betyg som du ska räkna in i betyget.

    Det kan också se olika ut beroende på när du tog examen samt vilken utbildning du vill söka, ang meritpoängen, därför kan inte jag ge dig något exajt svar tyvärr.
    Om räknehjälpen inte kan hjälpa dig, så kontakta komvux i din hemkommun.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare