Nora
    Hej!
    När man tittar på slutliga antagningar står det ibland att medianen/ antagningsgränsen är t.ex över 500 poäng. Men det högsta man kan få är väl 340, så förstår inte hur jag ska tolka när det står så. Vad innebär det osv? (Det står t.ex ofta på spetsutbildningar, har det något med det att göra?)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Helt rätt tänkt det där med Spetsutbildningar - där man gör prov/tester som betygsätts och de betygen läggs ihop med betygspoängen, på så sätt kan man få mer än 340 poäng.

    Även på konstnärliga utbildningar - på Estetiska programmet (inriktningar musik, dans, teater) gör man ibland (inte till alla skolor) auditions (uppspelningar eller uppvisningar) som betygsätts av juryn. Ett vanligt upplägg är att man gör 3 auditions och på den första kan man få max 160 poäng från juryn och på de andra två - max 80 poäng på vardera. På så sätt kan man få upp till 320 extra poäng. De poängen gäller bara vid ansökan till de utbildningar där det krävs att göra auditions men ej till de "vanliga utbildningar".

    Bästa hälsningar och hör av dig igen om du har fler frågor!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare