Anna
    Hej! Jag ska börja gymnasiet nästa år och tittar på gymnasium för fullt. När jag kollar på de olika programmens poängplaner så är det en sak jag inte förstår. Efter ämnet, till exempel matematik, står det en siffra. Jag förstår att det står för svårighetsgraden då 1 är lättast och 7 är svårats. Men ibland står det även en bokstav, till exempel matematik 3b. Vad betyder bokstaven?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Anna,

    det är rätt så krångligt med olika gymnasiala kurser.

    Just i matte är det 3 spår - a-spår, b-spår och c-spår, där a-spår läses på yrkesprogram, b-spår är medelsvårt och c-spår är avanderat  (svårt) spår i matte.

    Just i matte betyder bokstav - a, b eIIer c Svårighetsnivå på kursen.

    Men i andra ämnen betyder bokstäver a och b annat. Krångigt! :(

    ExempeI: en kurs Samhällskunskap 1b är en 100 poängskurs, och så finns det två mindre kurser Samhällskunskap 1a2 och 1a1 som sammanlagt blir till den här större kurs... dvs man kan Iäsa SamhäIIsk.1a1 först och få betyg och om man sedan läser även SamhäIIsk.1a2 och får betyg - då ger de två kurser tillsammans samma behörighet som om man från början läste en större kurs - 1b.

    Och med den förkIaringen som jag gav ovan, så kanske man skulIe kunna säga, OK, b-betyder svårare eller större än a. Japp! men...

    Ett annat exempel: en kurs Fysik 1a - består av två mindre kurser: Fysik 1b1 och 1b2 (här är det tvärtom, dvs a-betyder större/svårare kurs).

    Som sagt, ganska krångligt!

    Varför är det så krångligt? Delvis kan man förklara med att det finns en stor variation av olika kurser, varianter och alternativ och det är svårt att på ett enkelt sätt förklara komplicerade saker, men jag tycker att det är onödigt krångligt ibland.... och skulle kunna vara något enklare struktur... och man skulle kunna döpa om vissa "begrepp" och ändra på namnen och "bokstäverna" för att det skulle bli lättare att förstå sig på... men, men... kan tyvärr inte föränra systemet på egen hand. :)

    Ställ frågor, så ska vi försöka bringa så mycket klarhet i det krångliga systemet som vi bara kan! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA