Johan
    Hej! Jag har velat läsa till psykolog väldigt länge, men mina betyg räcker dessvärre inte till. Men så hittade jag ett annat alternativ, vilket var kandidatexamen i psykologi, men ger det samma titel? Får jag kalla mig själv psykolog efter att ha gått det? I och med att den inte är lika lång, innebär det då att jag behöver plugga extra kurser också för att "fullborda" utbildningen? Måste jag inrikta mig på något specifikt?

    Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    Psykolog<< är i Sverige ett legitimationsyrke. Det innebär att man efter examen från psykologprogrammet blir inte ens då en färdig psykolog, utan en PTP-psykolog<< (ett års förberedande tjänstgöring) och efter det kan man ansöka hos Socialstyrelsen om legitimation. Får man den beviljad, först då blir man legitimerad psykolog.

    Med kandidatexamen i psykologi blir man inte psykolog, utan beteendevetare<<.

    Jag har ett förslag - om du får socionomexamen kan du vidareutbilda dig till psykoterapeut<<. Psykiologer och Läkare får också vidareutbilda sig till psykoterapeuter. Så där i yrket psykoterapeut kan ni "mötas" från olika håll, kan man kanske säga.

    Men just leg.psykolog blir mani Sverige endast via examen från psykologprogrammet.

    Jag har också ett annat förslag - se info om Psykologisk coach<<. Det är ett yrke som ligger nära ...

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA