Lina
    Hej syv!
    Jag ska läsa på komvux till hösten efter min gymnasieexamen, då jag har en del kurser jag måste läsa till för att kunna söka vidare till universitet, tex:
    -Matte 2-4
    -Kemi 1-2
    -Fysik 1-2.

    Jag är intresserad av att plugga en hel del på egen hand, då jag har svårt att studera/fokusera i en skolmiljö. Jag känner också att jag vill ta den tid som krävs då jag läser tex. mattekurser, dvs. inte läsa dem under endast 5 veckor styck (som räknas som heltid i min kommun).

    Jag fick häromdagen höra om att man i vissa kommuner kan läsa kurser på komvux på ett s.k "flexupplägg" och undrar; vad innebär detta?

    Jag är somsagt intresserad av att läsa kanske cirka 2 kurser under varje halvår, kunna plugga mycket på egen hand, samtidigt som man har tillgång till att kunna åka in på lektioner då och då, och få hjälp om man skulle behöva detta.
    Jag undrar därför, skulle ett sådant "flex-upplägg" kunna passa mig? Vad innebär det och hur vet man vilka kommuner/ vilka kurser som erbjuder detta?

    Tacksam för svar!
    Hälsningar,
    Lina
    • Ludmila : Du kan söka till komvux och till många olika folkhögskolor samtidigt; och om du kan bli antagen på flera ställen, kan du i så fall välja sen - var du vill läsa.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    Flex eller flex/distans eller "delvis distans" eller "flexibla upplägg" - alla alla de olika benämningar som beskriver att man ej behöver sitta på varje lektion;
    Exakt vad de olika varianterna innebär kan vara väldigt olika - från "heldistans" då man aldrig åker till skola för att det ej finns någon skola att åka till och man "träffar" lärare endast via internet /i bästa fall via Skype/ eller endast via E-postkontakt.... till att man ska gå på vissa Obligatoriska lektioner och resten läser man på egen hand; eller att man på "flex"-upplägget kanske ska gå på samtliga lektioner men kan välja bland flera olika tids-alternativ, ex. går lektion nr.5 i kursen matematik 2c under flera olika tider samma vecka - och man ska på förhand boka in sig på de tillfällena, vilket passar de som jobbar skift eller reser mycket inom jobbet.

    Prata med komvux i din kommun om vad just din kommun kan erbjuda och välj det som passar dig bäst.
    Om du har möjlighet att folkbokföra dig i en annan kommun, kika på vad den kommunen kan erbjuda på sin komvux; och om det passar dig - skriv dig i så fall den andra kommunen och sök till deras komvux. Det är mitt bästa tips till dig ang. läsa på komvux.
    ******************
    Vad alla de olika komvux i olika kommuner kan erbjuda saknar dock - tyvärr - praktisk betydelse för just dig. Detta pga du är hänvisad - tyvärr - endast till vad just din kommun kan erbjuda.
    Detta pga det är komvux i din kommun som får ekonomiska medel för att ge dig utbildning på gymnasial nivå; någon annan kommun skulle i så fall behöva "gå minus" i budgeten för att ge dig utbildning då de ej får ekonomisk kompensation från staten; de får kompensation endast för deras egna invånare, som är folkbokförda i deras kommun. suck... :(

    Ang. läsa på deltid
    Visst kan man läsa på deltid men då får man inte hela studiemedel. Det är en fråga om du kan klara dig ekonomiskt på t.ex halva studiemedel. Och när du är 19 år har du inte rätt till studiemedel ännu. det är från 1 juli det året du fyller 20 år som du kan få studiemedel. Innan dess måste du läsa på heltid för att kunna få Studiehjälp från CSN.

    Om du fyller 20 år under 2018, då kommer du från 1 juli 2018 ha principiell rätt till studiemedel. Då ska du läsa på minst halvtid för att ha rätt till halva studiemedel. Bidragsdel för hela studiemedel är ca 3000 kr/månad; och halva blir då 1500 kr/månad. Sedan ska du också kunna låna så att du kanske i bästa fall sammanlagt kan ha ca 4,5 tusen kr/månad /två tredje delar av den summan - lån, som du sedan måste betala tillbaka/.
    **************
    Förutom komvux finns det även Folkhögskolorna som kan ge samma kunskaper som de gymnasiala kurser som du behöver läsa - ger.
    Folkhögskolorna ger inte betyg, utan omdömen. Med omdöme från en folkhögskola kan man komma in på Högskola i BF-urvalsgruppen.

    När man söker till folkhögskolorna, behöver man inte tänka på vilken kommun man är skriven i, då det spelar ingen roll. Man ska tänka på att folkhögskola måste finnas inom pendlingsavstånd från din bostad; eller se om folkhögskola erbjuder Internat (där du i så fall kan bo). Det kan finnas distans-alternativ inom folkhögskolorna.
    Kika på www.folkhogskola.nu

    Om du fyller 20 år i år, då har du rätt att söka studiemedel för studier som börjar 1 juli eller senare 2018.

    CSN har 3 nivåer - 50%, 75% och 100 %. CSN avrundar alltid neråt, dvs för att kunna få studiemedel på hundra procent, dvs Hela studiemedel, bidragsdel på 3000 kr/månad ska man läsa på Minst HELTID; 100% eller mer...
    Om man läser på 99,99% blir det för CSN att man har rätt till studiemedel på 75%.
    Om man läser på 74,99% har man rätt till 50% studiemedel, dvs hälften.
    Om man läser på 49.99% har man inte rätt till studiemedel då man måste läsa på Minst Halvtid för att ha rätt till Studiemedel. Det är CSN´s reglerna. se www.csn.se eller kontakta CSN.

    • Julia : CSN som tar hand om studiemedel avrundar alltid neråt, dvs om du t.ex läser på 74,99% av heltid blir det för CSN att du har rätt till Studiemedel på 50%. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • : Hej igen! Min kommun kan erbjuda matte 2 (och kanske matte 3) enligt min syo, då jag senast pratade med henne. Jag är folkbokförd i Mjölby kommun och hon föreslog att jag skulle komma tillbaka senare i maj, för att få hjälp med att ev. göra en ansökan till närliggande kommun (Linköpings kommun), gällande matten. Angående Kemi och fysik så erbjuder inte min kommun detta heller, och då har jag fattat det som att jag kan ansöka till en annan kommun gällande dessa kurser(?) Stämmer det? Tack på förhand! /Lina
    • Julia : Eftersom du vill kunna besöka skolan, se vilka komvux som finns inom pendlingsavstånd för dig. Eftersom din kommun ej erbjuder vissa kurser, borde de i så fall Köpa kurser hos andra kommuner; men vilka kommuner just din kommun har avtal med ang. de kurser - vet inte vi här på Fråga SYV, utan det år på komvux i din kommun som du måste få svar. Givetvis kan du komma med FÖRSLAG på var du vill läsa, men det är inte säkert komvux i din kommun kommer köpa just där... därför att det kanske är billigare för dem att köpa där de brukar köpa, där de har avtal färdigt, klappat och klart.
    • : Dvs. om då Linköpings kommun erbjuder ett Flex-upplägg för vissa kurser, så kan jag ansöka till det? Sedan undrar jag också; brukar det vara vissa skolor som erbjuder flex för "alla deras kurser" eller gäller detta endast på vissa av kurserna inom en skola?
    • Julia : Det är väldigt olika var "flex" är. Det kan också bli så att vissa kurser senareläggs pga för få sökande t.ex - eller att lärare saknas som kan undervisa; det är ju lärarbrist också! :(
    • Julia : Om du ansöker läsa på komvux i en annan kommun, kommer den andra kommunen skicka Förfrågan om Interkommunal Ersättning till din kommun; och beroende på vad din kommun svarar, blir du antagen eller inte. Om din kommun svarar att de ej kommer betala, kommer inte den andra kommunen ta in dig; för de vill inte "gå minus" pga de utbildar dig utan ersättning.
    • : Ok, då vet jag. Tack för svar!
    • Julia : Vilka flex-alternativ som erbjuds kan ändras från en termin till nästa; bl a pga lärarbrist; eller pga de vill testa ett nytt upplägg. Det finns inte några generella regler om flex eller distans på komvux i olika kommuner. Det måste man se noga - vad det är för ngt., läsa på hemsidorna och fråga dem som jobbar just där.
    Läs alla kommentarer