Tjenare

    Alltså jag förstår inte riktigt vad GY25 innebär. Eller alltså jag förstår ju att dem kommer ändra kursplanen till ämnesplaner som i högstadiet, men jag fattar inte vilket betyg som egentligen gills. Jag hade tänkt ta natur natur och då har man ju många ämnen med många kurser såsom matte o engelska. Vi kan ta matte som ett exempel. Så om jag får A i matte 2-4 de två första åren, men får C i matte 5 sista året, betyder det då att jag kommer få C i matte 2-5 eller B i matte 2-5 pga att jag sänks av C:et?

    • Milla : Vilket läsår kommer du att börja på gymnasiet?
    • Tjenare : 2025
    • Milla :

      Det som i dagsläget är känt om GY25 går att läsa på skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/gy25----amnesbetyg-pa-gymnasial-niva

    • Tjenare : Kollade precis på videon som Skolverket hade lagt ut och där sa dem att det högre betyget ersätter det lägre betyget där de hade ett exempel där man fick B i nivp 1 och d i nivå 2, och sedan sa dem att det högre betyget dvs B:et ersätter det lägre betyget och så får man C i nivå 3. Betyder det då att om jag får B i engelska 5 och D i engelska 6 så kommer jag få C i engelska 5-7?
    • Milla : Kan inte svara på din fråga. SYV, studie- och yrkesvägledare, sätter inte några betyg. Jag sätter inte några betyg och kommer ej göra det i framtiden heller... men givetvis kommer jag lära mig om det nya systemet, när alla beslut är fattade. Det är ganska långt innan de nya betygen kommer att sättas... och alla beslut och alla detaljer än ännu inte klara. Jag vill inte riskera ge dig ett felaktigt svar. Du får gärna utgå från informationen på skolverkets hemsida. Du kan också själv ringa till skolverket och ställa frågor; tel.nr 08-52733200.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ämnesbetygen (i stället för kursbetygen) är tänkta att införas för de elever som börjar på gymnasiet hösten 2025. Alla detaljer är ännu inte klara i exakt hur det blir med GY-25. Läser du årskurs 8 idag och planerar börja på gymnasiet hösten 2025?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tjenare : Exakt
    • Milla :

      Det som i dagsläget är känt om GY25 går att läsa på skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/gy25----amnesbetyg-pa-gymnasial-niva - du får gärna läsa information på skolverkets webbplats. Alla delbeslut är ännu inte fattade och alla detaljer är ännu inte klara... det dröjer (ännu) ganska länge innan de första betygen i systemet GY25 kommer att sättas. Som elev har du inget val utan betygen kommer att sättas för dig i det systemet som gäller när du läser och ska ha dina betyg. Som elev behöver du göra ditt bästa i varje ämne och varje kurs du läser och försöka skaffa dig så bra (djup och bred) kunskap som möjligt och sedan får du de betygen som motsvarar dina kunskaper. Mer än så kan jag i dagsläget (april 2024) inte säga om GY25.