Matilda
    Hej!
    Vad är meritpoäng och vad ger meritpoäng?
    Hur kan man höja sin "betygspoäng", alltså den poängen som räknas ut utifrån dina gymnasiebetyg när du ansöker till högskola/universitet?

    Har jag nu ansökt till Komvux , 3 kurser, då jag vill få meritpoäng men jag är osäker på om de kurserna kan ge mig meritpoäng.
    Kan de i annat fall höja mina "betygspoäng)?
    Förklara gärna detta för mig så att jag inte förstår dessa två begrepp fel.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    jag ser att du är 19 år och om det stämmer då tror jag att du på gymnasiet har fått Examensbevis; eller så har du fått Studiebevis. Det är 2 olika uppsättningar av regler - för dem som fick Examensbevis och för dem som fick Studiebevis.

    Vilka kurser som ger meritpoäng >>>, gäller endast för dem som fick eller ska få Examensbevis, därför att studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Meritpoäng är Extrapoäng. Man måste i grunden vara behörig till högskola/universitet - ha grundläggande behörighet;
    sedan måste man, om just din högskoleutbildning kräver det, även ha Särskild behörighet till just din utbildning.
    Inga "meritpoäng" hjälper om man inte är behörig.
    Detta pga av det är endast behöriga sökande som konkurrerar - i Sverige - till platser på högskoleutbildningar.

    • : jag fick ett examensbevis vid studenten (vad är skillnaden på studiebevis och examensbevis?)
    • Anna : Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet. Har man studiebevis, behöver man komplettera det till Examensbevis.
    • Anna : Har du i ditt examensbevis godkända betyg i Engelska 7 och/eller i Moderna språk 3 och 4 ? Vilka kurser i matematik har du godkända betyg i - i ditt examensbevis?
    • : Har jag ej betyg i Engelska 7 eller moderna språk 3 och 4.
    • : Jag har betyg i Ma2a från Komvux och hade F ifrån gymnasiet
    • Anna : Om din högskoleutbildning ej kräver matte 2 för Särskild behörighet, får du 0.5 i merit för godkänt betyg i Ma2a.
    • Anna : För övrigt är det engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 samt ännu högre mattekurser - som ger Meritpoäng. Inga andra kurser skulle för dig, som har Examensbevis, ge meritpoäng. vilken utbildning på högskola vill du söka? Är du bekant med YRKESHÖGSKOLA - www.yhguiden.se ?
    • : men om jag läser andra kurser som inte är Moderna språk, Matte eller Engelska, man inte de kurserna ge mig ett högre värde utifrån mina betyg?
    • Anna : Nej. Det är endast att höja betyg i de kurser som du har i ditt examensbevis; eller om du Saknar någon kurs för Särskild behörighet till just din utbildning; eller om du får betyg i kurser som ger dig meritpoäng - som kommer att räknas in. Andra betyg kommer inte att räknas in.
    • : För jag ska nu läsa kurser jag inte har läst förut, alltså helt nya kurser. Kan inte dessa gynna mig om jag går bra betyg i de?
    • : Visst räknar man ett visst snutt på ens grundbetyg, alltså betyg från både gymnasiet och komvux?
    • Anna : Nya kurser, som inte ingår i Examensbeviset, räknas ENDAST in i 2 fall: om de krävs för SÄRSKILD BEHÖRIGHET eller om de ger MERITPOÄNG. Viss kan du läsa nya kurser och få mer kunskap; men de kurser om de inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng kommer INTE räknas in i ditt jämförelsetal, de kommer inte påverka ditt meritvärde och möjlighet för dig att komma in på en högskoleutbildning. Om du läser mer blir du duktigare och kan få högre resultat på högskoleprovet. Som behörig sökande kan man komma in i HP-urvalsgruppen, på resultat av högskoleprovet. Trevlig helg!
    Läs alla kommentarer