Madeleine

    Hej! Jag vill läsa socionomprogrammet och på behörighet står det ” Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5).” Jag har grundläggande behörighet samt samhällskunskap 1a1 & 1a2 men ska läsa upp min matte 2a till hösten. Jag undrar vad som menas med ”områdesbehörighet 5/A5”?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Om man har gymnasiala betygen från det gamla gymnasiesystemet så ska man kolla under områdesbehörigheter som inte har någon bokstav. De med bokstav före, tittar man på om man har betyg från det nya systemet. Du är för ung för att ha betygen i det gamla systemet, för dig är det Matematik 2 och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2) samt EXAMENSBEVIS med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6. Du behöver inte bry dig om "områdesbehörigheter"... det finns tabeller där högskoleutbildnignarna är indelade i grupper... men det behöver du absolut inte tänka på. Skaffa dig godkänt betyg i matte 2a (eller 2b eller 2c).
    Hälsningar och lycka till!
    Peter SYV

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, precis som Peter redan har svarat, så är det viktigt att veta vilka kurser som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutibldning och det fick du ju reda på och vad det är för "områdesbehörighet" behöver sökande inte känna till, men det är inte ngn hemlig info - så du får gärna kika på  studera.nu/globalassets/sarskild-behorighet/omradesbehorigheter-hogskolan eller på stromstad.se/download/områdesbehörigheter
    Det hela handlar om att man kan indela högskoleutbildningar i "grupper" utifrån vilken särskild behörighet som krävs till dem...
    Du får också gärna läsa på andra ställen som t.ex uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2016/uhr-sa-anvands-omradesbehorigheterna.