Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Riham,

    Du får gärna kika i Tabell för Områdesbehörigheter >>

    men jag tycker det är enklare att bara kika på Socionomprogrammet - om det är socionomprogrammet som du är intresserad av.
    För det första så måste man alltid till alla de olika högskoleutbildningar - till både kurser och program - alltid ha Grundläggande behörighet. Särskild behörighet till Socionomprogrammet är att man ska ha godkänt betyg i matematik 2, i samhällskunskap 1b (eller om man har "gamla svenska betyg" - Matematik B och Samhällskunskap A).

    Vilka kurser som just för dig blir "meriternde" beror även på vilken sort dokument från gymnasiet du har. Har du Examensbevis, eller Slutbetyg eller har du gymnasiebehörighet på dina utländska betyg?
    Det blir för omständigt att "rabbla upp" alla de olika uppsättningar regler.
    Det är väldigt stor skillnad om du har eller kommer att läsa mot ett Slutbetyg;
    eller om du har eller kommer att få ett Examensbevis
    eller om du har din gymnasiebehörighet på betyg från utlandet.

    Oavsett vilket eller vilka betygsdokument du har från gymnasiet, måste du alltid skaffa dig Grundläggande behörighet; du måste också få godkänt betyg i matematik 2 eller i en "motsvarande kurs" - från utlandet /eller om du redan har godkänt betyg i Matematik B, som är en gammal kurs som det inte längre går att få betyg i/. Och även Samhällskunskap 1b behöver du alternativt Samhällskunskap 1a1 och 1a2 /båda de kurserna i så fall/ eller i en "motsvarande kurs" från utlandet eller i en gammal kurs Samhällsk.A, som det inte längre går att få godkänt betyg i.

    angående meritpoäng - så är det olika uppsättning av reglerna... beroende på om du har Slutbetyg, Examensbevis eller gymnasial utbildning från utlandet.
    >> För de med Examensbevis är det rätt enkelt - det är endast Moderna språk 3 och högre... och Engelska 7 samt "högre kurser" i matematik som ger meritpoäng.

    • : om jag har en gymnasieexamen från ett yrkesprogram räknas väl meriter då med, eller? (engelska, matematik, moderna språk). Gäller även de här kurserna?
    • : Områdeskurser Biologi A Etik och livsfrågor Filosofi A Människan socialt och kulturellt Människor i behov av stöd Naturkunskap B Omvårdnad Psykiatri Psykologi A Psykologi B Samhällskunskap B Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation Utveckling, livsvillkor och socialisation en halv (0,5) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en fjärdedels (0,25) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en fjärdedels (0,25) meritpoäng en fjärdedels (0,25) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng en fjärdedels (0,25) meritpoäng en halv (0,5) meritpoäng
    • : eller är det ett gammalt system som inte gäller längre?
    • Anna : Om du har Examensbevis, kan du endast få meritpoäng för Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och för "högre" mattekurser. du kan helt "glömma" Områderskurserna... då det är de som hade Slutbetyg /dvs de som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare/ som "gick enligt" det systemet.
    • Anna : Att du har examensbevis från ett yrkesprogram eller från ett högskoleförberedande program, spelar - vad gäller Meritpoäng för dig, ingen som helst roll. Det är exakt samma kurser som ger meritpoäng, oavsett om det är ett yrkesprogram eller högskoleförberedande program man gick på gymnasiet.
    Läs alla kommentarer