Matilda
    hej!
    Jag har kollat på antagningspoängen för de två senaste terminerna på universiettet/högskolan (HT17 och VT18) för att veta hur jag ligger till gällande min antagningspoäng till respektive program.
    Min fråga är nu, vad innebär egentligen antagningspoängen?

    Om man kollar antagningspoängen för VT17 för t.ex. kandidatprogrammet Samhälls-och kulturanalys vid Linköpings universitet så står det ju specifika siffror (antagningspoäng) för just den specifika terminen.
    Men siffrorna som står för BI OCH BII, vad är det egentligen?
    Är det den lägsta poängen som en utav de ansökande hade i den specifika gruppen (BI eller BII) eller är det ett snitt?
    jag har inte hittat någon förklaring på detta så kan du förklara?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Matilda;

    BI är direktgruppen, de som har alla sina betyg i sitt dokument från gymnasiet; för dig är det Examensbevis.
    Om du sedan läser på komvux, eller gör prövningar efter gymnasiet, men om du redan innan kompletteringar var Behörig, kommer du i så fall prövas både i BI och i BII.
    BII är kompletteringsgruppen.
    Antagningspoängen visar vad personen hade för "snitt-betyg" som kom in sist, dvs det är lägsta snitt-poängen som gav plats.
    Antagningsgränser brukar vara lägre till de utbildningar som startar på våren, för att det är färre som söker.
    Om du söker till hösten, se i första hand vad som krävdes vid antagning till HT 2017 och HT 2016.

    Pålitlig info finns på https://antagning.se

    och just om urvalsgrupper kan du läsa på - https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer

    • : så du menar att den antagningspoängen som anges vid en viss termin, är snittpoängen för den personen som hade lägst antagningspoäng (snittpoäng) i det urvalet?Alltså, siffran som anges (antagningspoängen) är inget ytterligare snitt utan den lägsta för alla som sökte i det urvalet?
    • : Det är meritvärde som anges. Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen; om sökande ej har meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.
    • : När jag ringde till Antagning.se och ställde samma fråga, fick jag svar: i fall 17,5 t.ex anges i BII-urvalsgruppen, betyder det att bland de som har kOMPLETTERAT, då BII är ju kompletteringsgrupp, har alla som hade högre än 17,5 i MERITVÄRDE (jämförelsetal + meritpoäng) kom in; sedan var det också minst en person som hade 17.5 som kom in "sist" av alla; men det kan finnas fler som också hade 17.5 men som inte kom in... ex. om den som kom in sist kom in genom utlottning (hade tur). Som jag fattade det, så skulle man ha haft Högre än den "siffran" som anges, för att garanterat ha kommit in. Alla som hade lägre var då "ute" (kom inte in).