Marie
    Läser på komvux för att få gymnasiekompetens och högskolebehörighet.
    2008 fick jag betyg G i OMV1215 som då gav 200 poäng.
    Enligt min syo så motsvarar inte den kursen ingen behörighet i nya kur systemet
    och dem 200 poängen går inte att räkna in i min gymnasiebehörighet.

    Stämmer detta att den kursen jag gick på gymnasiet inte har något värde eller funktion idag och att jag ska räkna bort den och dem poängen helt och hållet?
    • Julia : Läser du mot ett Slutbetyg eller mot Examensbevis? Det är olika regler för de två typer av utbildningsdokument.
    • : Jag har faktiskt inte koll på det, men skulle tro att jag är ute efter examensbevis? Enkelt sett kan man säga att jag håller på att läsa in hela gymnasiet. Drömmen och målet är att läsa så jag får behörighet att kunna söka in till socionomprogramet. Sen om jag lyckas hålla mig till dem högsta betygen i alla kurser så jag kommer in på det är en annan annan sak och något som visar sig när jag är klar med allt. Oavsett så behöver jag läsa gymnasiet och få fullständiga betyg där ifrån för att kunna söka jobb eller utbildavidare inom den riktningen jag vill jobba inom om jag inte kommer in på den högskoleutbildningen jag vill gå. Jag läser ingen yrkes linje utan riktat in mig på samhäll och kurser jag anser mig ge mer av attr läsa eftersom jag är säker på inom vilka formen av yrken med människor som jag vill jobba med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    du skriver om att du vill uppnå högskolebehörighet. Vill du komma in på en högskole-/universitetsutbildning? Vilken i så fall? Vissa utbildningar är svårt att komma in på: höga betyg krävs; eller högt resultat på högskoleprovet.
    Du har betyget G, som idag motsvarar betyget E och det är inget högt betyg... godkänt, men inte högt. Att kämpa för att "låsa om" ett lågt betyg i ett utbildningsdokument - kanske inte är en så bra idé, tänker jag... 200 p. är dubbelt så mycket som en "normalstor"kurs på gymnasiet är. Och den påverkar därför också dubbelt så mycket och kommer dra ner ditt meritvärde.

    Mitt förslag är att du läser nya kurser á 200 poäng och försöker få högre betyg. Du får med det mer kunskap och, förhoppningsvis, även högre meritvärde, som kommer göra det lättare att komma in på den utbildning du vill komma in på.

    Om du anser att du har kunskaper i den "gamla kursen", diskutera med syv-en på komvux om att göra Prövning i en ny kurs som "liknar" den gamla kursen. Betyg från prövningen kan tas in i det dokumentet som du läser mot nu - om det är Slutbetyg eller Examensbevis.

    Vänligen
    Julia

    Har du ett Samlat Betygsdokument från år 2008?
    Vad för utbildningsdokument du fick när du slutade på gymnasiet? och från vilket år är det dokumentet?

    Sammanfattning
    Det är rektor på komvux som ansvarar för att alla regler följs och de rätta kurserna kommer med i Slutbetyg eller Examensbevis.
    Komvux är intresserad av att snarast möjligt ge de studerande slutbetyg eller examensbevis - för att det kostar pengar att ge utbildning och komvux har begränsat budget.
    Om du av SYV på komvux fick besked att du ej kan ta in en kurs i ditt Slutbetyg eller Examensbevis - och du endast har G betyg i den kursen, så tycker jag du ska vara glad - för att du får då möjlighet att läsa nya kurser och kunna få mer kunskap och högre betyg.
    Om den kursen kunde tas in, då skulle komvux ej givit dig plats på nya kurser (som du nu ska läsa i stället). Då skulle du få ett dokument som bekräftar "gymnasiekompetens" men som har lågt meritvärde och så kommer du inte in på socionomprogrammet.

    • :

      Hej! dem kunskaperna finns inte sparade i minnet så att jag skulle kunna pröva dom i en likvärdig kurs.

      Tack för din upplysning och resonemang! Det ska jag tänka på.

      Men känner inte att jag fick svar på min fråga hur vidare det gäller angående den kursen.

      Så vitt jag vet så räknas in kurser man har gjort och fått betyg i till gymnasiebetyget och det är inget man kan göra åt varken genom att läsa om kurser för högre betyg eller läsa mer poäng än det antal som är max poäng på gymnasiet?  Om du förstår hur jag formulerar mig.

      Jag håller med dig om att det är klokast att sloppa dem poängen och kursen för att läsa in samma poäng men med högre betyg. Men svaret på min fråga och hur det går till och gäller rörande det betyget är fortfarande ett frågetäcken för mig och jag förstår inte om det betyget längre existerar eller hur det funkar rörande den kursen och nya systemet?

    • Julia : Reglerna är mycket komplicerade (vad gäller gamla kurser). Sedan spelar det också roll om du läser mot examensbevis eller mot ett Slutbetyg. ... Slutbetyg ger lika stor behörighet till högskoleutbidlningar men inte alla kan läsa mot det. Om du har möjlighet att läsa mot ett Slutbetyg, så är det fördelaktigt för dig och det finns också större möjlighet att ta in gamla kurser in i det, men inte om kursen är äldre än 8 år... det finns även en "8-års regeln" som säger att det endast "på undantag" (om rektor så beviljar) som kurser som är äldre än 8 år får tas in i ett Slutbetyg.