Shaima

    Hej Jag är färdigutbildad receptarie och har jobbat några år på apotek men är trött på mitt jobb. Jag undrar vad mer man kan jobba med som receptarie? Jag vill jobba med nåt som analysering, medicintillverkning, vad som helst som inte kräver kundkomminokation och service. Jag kan inte bestämma mig och vet inte hur jag ska gå till väga. Vad behöver jag läsa mer för att jobba med något som har med människofysiologi och sjukdomar och medicinering att göra? Jag älskar läran om människokroppen, sjukdomar och behandlingar. Tack på förhand Mvh Shaima

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Frågan är om du vill studera vidare eller om du hellre vill få ett annat jobb på den utbildning som du redan nu har.

    Studera vidare, som Receptarie, kan du bland  annat  mot farmacie magister- eller masterexamen med olika inriktningar, som kan ge kompetens för ännu mer kvalificerade arbetsupp­gifter inom exempelvis apoteks­väsendet, läkemedelsindustrin, vårdsektorn, på myndigheter eller inom forskningsverksamhet. Utbildningar borde du kunna hitta på lärosätenas gemensam hemsida www.studera.nu och du kan också vända dig till studievägledare på de lärosäten där du vill läsa.

    Om att som receptarie få ett annat jobb utan att läsa vidare...
    Receptarier som arbetar på ett apotek kan avancera för att få en arbetsledande position. Du kan kanske söka sådana arbetsledande positioner på ditt eget eller på andra apotek?
    Det finns också exempel på att receptarier arbetar på läkemedelsrelaterade Myndigheter*** och inom läkemedelsindustrin. Du kan därför kika på jobbannonser och söka de jobben som du vill ha och där du tycker du är kvalificerad för att arbeta inom.

    Arbete inom Läkemedelsindustrin eller på Läkemedelsverket
    Som receptarie kan man jobba som controller inom läkemedelsindustrin och på Läkemedelsverket. Det innebär att man kontrollerar läkemedel innan de kommer ut på marknaden.

    Arbete inom läkemedelstillverkning
    Många receptarier arbetar även med till­verkning, till exempel på sjukhusapotek eller inom industrin.

    ______
    *** Listan på alla Svenska Myndigheter hittar du bl.a på Riksarkivet.se/Myndigheter
    De Myndigheter som är "läkemedelsrelaterade" tror jag är bl.a:
    - Statens Läkemedelsverk
    - Socialstyrelsen
    - Statens Veterinärmedicinska anstalt
    - Livsmedelsverket (SLV)
    - Statens Jordbruksverk
    - Kemikalieinspektionen.