Farzane
    Hej jag går på andra året i gymnasiet och tänker välja läkarprogrammet efter gymnasiet men tror inte att jag kommer att kunna nå så höga poäng som det behövs.Har hört att man kan plugga vidare efter gymnasiet på komvux.Hur mycket och vad behöver man plugga för att komma in i läkarlinjen?Har även hört att man kan plugga till sjuksköterska först och jobba som sköterska samtidigt med jobbet plugga till läkare.Ifall man kan det hur långt tid tar det? kan det vara ett bättre alternativ?Vet att man kan göra högskoleprovet men tror inte att jag kommer få höga poäng på den.Eller skall man plugga utomlands i polen till exempel.Är det dyrare att plugga utomlands? Kommer man att få jobb med en utomlands examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Farzane,

    var har du hört att man kan plugga till sjuksköterska först och jobba som sköterska samtidigt med jobbet plugga till läkare? Det är nytt för oss här på Fråga SYV. Det vi känner till att det vid något tillfälle fanns möjlighet att som sjuksköterska med några års arbetslivserfarenhet söka i en speciell grupp, där man ev kunde komma in med lägre betyg, än de som vanligtvis krävs. Sådana tillfällen kan öppnas någon gång ibland... eller inte. Det kan man inte veta på förhand. De ligger inom AU-urval, alternativt urval och varje högskola/universitet bestämmer själva om de ska ta in i AU-urvalsgruppen eller inte.

    Ännu en möjlighet som brukar finnas är på KI, Karolinska Institutet i Stockholm, AU-urval som de kallar för PIL (personlighetstest-intervjuer-läkarprogrammet). Man måste göra högskoleprovet och uppnår man ca 1.4 eller högre - kan man bli utvald att delta i PIL. Det är hård konkurrens där också men då tittar man även på din personlighet, motivation och andra saker som inte är betyg... :)

    ***
    Ang. läsa till läkare utomlands, t.ex i Polen... så är det givetvis dyrare. Även om du får studiemedel, så går det troligtvis inte att klara sig utan att jobba samtidigt eller att någon familjemedlem hjälper dig ekonomiskt under din studietid. Ang. priser och villkor - har vi inga pålitliga uppgifter.
    Ang. få jobb som läkar i Sverige med utländsk läkarexamen, så är det Socialstyrelsen som bestämmer. Man skickar sina betyg och så får svar från Soc.styrelsen om komplettering behöver göras med kurser och/eller med praktik, eller om Soc.styrelsen underkänner hela utbildningen och säger att det ej går att komplettera för att få svensk läkarlegitimation. Soc.styrelsen svarar också att de inte ger förhandsbesked och inte kan rekommendera några utbildningar utomlands. I bästa fall kan man få svar från dem att "tidigare har vi godkänt utbildningar från den och den... universitet... i det och det landet". Men om de även i fortsättningen kommer att godkänna på samma sätt, vill de inte svara - för de vet själva inte om nya bestämmelser kommer och tvingar dem att göra andra bedömningar i framtiden.

    Jag förstår att det är nog inte ett sådant svar du vill få, men jag kan ju inte svara ngt. som inte är sant eller ngt. som jag inte tror på.

    ANNA

    P.S. Tips:
    kika på flera yrken inom Hälsa- och sjukvård >>, ex. Optiker >>; Barnmorska >>; Specialistsjuksköterska >>; Logoped >>.